راهنمای طراحی داخلی, فضاهای داخلی

استفاده از آجر در طراحی داخلی

استفاده از آجر در طراحی داخلی

آجر یکی از متریال هایی است که می توان جز پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی ازآن نام برد، چراکه از دیرباز مورد استفاده در نمای خارجی ساختمان بوده و هنوز هم طرفداران خاص خود را داراست. امروزه از آجر در دکوراسیون داخلی نیز بهره گرفته می شود، ما در این مطلب قصد داریم ضمن شناخت کلی آجر، مکان های مناسب و موثر برای استفاده در دکوراسیون داخلی را معرفی کنیم.

 

آجر انواع مختلفی دارد، که به حسب مورد کاربردی از آن استفاده می گردد. آجرهای تزئینی با ابعاد و اشکال مختلف و حتی رنگ های متفاوت در بازار وجود دارد و در برخی مکان ها، آجرهای قدیمی (فشاری) در تزئینات داخلی اجرا می شود تا حالت قدیمی و منحصربه فرد خود را حفظ کند، حتی در مواردی سفت کاری با آجر انجام شده و آن را رها می کنند تا بکر بودن آن ملموس باشد.

 

دکوراسیون داخلی با آجر سنتی :


آجر از جمله متریال های گرمی است که به فضا جان تازه می دهد. استفاده از المان های طبیعی همچون چوب و آجر در خانه، فضا را دلنشین کرده و باعث برقراری ارتباط بین اجزای دکوراسیون می شود.
نکته مهم در کار با آجر به عنوان مصالح داخلی، انتخاب مکان مناسب و اجرای ماهرانه ی آن می باشد.


آجر در طراحی داخلی، در جهت عمودی به منظور دیوارهای دکوراتیو و هم در جهت افقی به منظور کفپوش استفاده می گردد، که در حال حاضر دیوارهای دکوراتیو در ایران رونق بیشتری دارد.

استفاده از آجر در سطح افقی (کفپوش):

 

آجرهای کفپوش نازک تر و روشن تر است ولی بخاطر احساس سختی و ناهمگونی که زیر پا دارد، در مکان هایی که رفت و آمد دائمی است، قابل استفاده نیست، مثل کف آشپزخانه که معمولا ساعات طولانی سر پا ایستادن سبب می شود، متریال صاف تر، با قابلیت شست و شوی مداوم استفاده کرد، مثل سنگ و سرامیک . بخاطر ناهمگونی و مشکل تراز نمودن مبلمان نیز بهتر در اینگونه فضاها و حتی نشیمن بطور گستره استفاده نشود، اما می توان از ترکیب آن در نقاط عطف منزل مثل راهرو ها بهره برد.

 

زیاد بودن وزن آجر سبب می شود برای کار در سطوح بزرگ توصیه نگردد، ولی نمی توان از خاصیت حفظ دمایی آجر، در گرما و سرما، چشم پوشی کرد. از دیگر مزایای این کفپوش ها تنوع اجرایی و زیبایی آن است همچون حصیربافی و شطرنجی، که معمولا در طراحی حیاط و فضاهای باز، از آن استفاده می شود.

گروه طراحی هوم ساز توصیه می‌کند، اگر خواهان استفاده از آجر در کف هستید، در فضاهای کوچک و کم تردد به منظور حفظ زیبایی و جلوگیری از سرخوردن اجرا گردد، مثل بالکن ها یا گلخانه های کوچک داخلی.

استفاده از آجر در سطوح عمودی (دیوارهای دکوراتیو) :


به طور معمول استفاده از آجر در سطوح عمودی است که در قسمت های مختلف کاربرد دارد. نشیمن – آشپزخانه و حتی اتاق خواب.
دیوار پشت تلویزیون، گزینه مناسبی برای یک تغییر ایده آل با آجر است، مخصوصا که کل فضا تلفیق رنگ سرد باشد و یک دیوار آجری با گرمای خود تاثیر فوق العاد ای در زیبایی دارد. البته در برخی کارهای مدرن بجای استفاده از طیف گرم آجر، از رنگ های دیگر استفاده می شود .مثل رنگ سفید آجر در تصویر پایین.

ستون ها و مکان های که لوله های روکار یا بخشی از سازه مشخص است را می توان براحتی با پوشش آجری به نحوی مطلوب به فضا برگرداند. و بخوبی به عنوان عنصر دکوراتیو استفاده کرد. آجر گزینه مناسبی برای پوشش و زیبایی شومینه هاست.
در یک دیوار جداگانه می توان، باکس های دکوری دائمی با آجر، طراحی و اجرا کرد. در اینصورت هم دکوری در فضای داخلی اجرا شده و هم گرمای آجر به دیوار جان می دهد.

 

در آشپزخانه ها نیز فضاهای بین کابینتی یا حتی فقط بین هود و گاز را می توان با آجر پوشش داد، البته نه هر نوع آجری، چراکه بخاطر تخلخل یا همان حفره های موجود در آجر، در مکان های آبریز باعث جذب رطوبت شده و درمواردی نظافت سخت می شود، در اینگونه موارد معمولا از آجرهایی که قابلیت رنگ و رزین های صنعتی را داراست، استفاده می شود، تا سطح یکنواخت تری حاصل گردد.هرچند که با تنوع مصالح امروزی، کمتر کسی در این فضاها به دنبال استفده از آجر است.

بندکشی ها در آجر چینی انواع مختلفی اجرا می شود، مصالح سنتی یا چسب های صنعتی. در برخی موارد می توان رنگ بندکشی را نیز تعیین نمود.

استفاده از آجر، مختص فضای سنتی نیست و در فضای مدرن و کلاسیک هم براحتی و زیبایی قابل اجراست.
امیدواریم با انتخاب درست آجر و مکان و اجرای مناسب آن و یا بهره گیری از تیم متخصص طراحی داخلی، فضاهای دلپذیر و متفاوتی را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *