بازسازی ساختمان, راهنمای طراحی داخلی, فضاهای داخلی

ایده های آسان برای تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان

جداسازی فضای داخلی خانه

برای جداسازی فضای داخلی خانه، با تکنیک‌های ساده و جذاب این مقاله آشنا شوید و سپس تصمیم بگیرید. تقسیم فضایی در معماری به پارامترهای مختلفی بر می‌گردد، در ساده ترین حالت، اگر در پلان معماری هم این اتفاق رخ نداده است، بعد از خواندن این مطلب، یکی از راهکارهای معرفی شده برای تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان، به کارتان می‌آید.

تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان، در حالت کلی به عهده ی کارشناس طراحی یا آرشیتکت می‌باشد. اما در این پست سعی می کنیم، شما را اندکی با حال و هوای کار آشنا کرده و روش های مختلفی را معرفی کنیم. در این صورت درک شما، از تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان، بالا رفته و از مشاوره و تبادل نظر با طراحان، بهره ی بیشتری خواهید برد.

 

این مسئله، زمانی برایتان، اهمیت بیشتری خواهد داشت که به سراغ بازسازی خانه یا محل کار بروید. در این هنگام، نوع نیازها و مطالبات شما مهم است، و اگر دید روشنی به تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان، داشته باشید، انتخاب شما راحت‌تر است و طراح زودتر به هدف می رسد.

برخی از اوقات، کاربری ساختمان‌ها عوض می‌شود، مثلا قصد دارید، آپارتمانی کوچک را به فضای کار اختصاص دهید. یا قرار است در همان آپارتمان کوچک، زندگی کرده و به عنوان خانه و محل کار، با هم ادغام شود. پس لازم است، تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان با دقت بیشتری صورت گیرد، تا از شلوغی و کلافگی های احتمالی کاسته شود و محیط دلچسبی را برای رفع نیازهایتان فراهم نماید.
در تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان، برخی از کاربری ها می تواند، هم پوشانی داشته باشد.


برای جداسازی فضای داخلی خانه یا محل کار، امکان طراحی و اجرا در یک اتاق خاص یا فضای کلی ساختمان وجود دارد. گاهی با ساده ترین وسایل موجود هم، این تفکیک فضایی به وجود می‌آید. هنر چیدمان اصولی، بسیاری از وقت‌ها، مشکلات این چنینی را به ساده ترین حالت، حل می‌کند.

 

جداسازی فضای داخلی خانه یا محل کار :

1- تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان در حالت کلی با پلان

 

پلان چیست؟ نقشه معماری که طراح، ترسیم می کند و جزئیات تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان را نشان می دهد. در واقع برشی افقی از واحد ساختمان می باشد.

 

قبل از اینکه، به سراغ تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان بروید، باید نیاز های خود را بشناسید و دسته بندی کنید. تعداد اتاق خواب، ابعاد اتاق نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه را پیش بینی کنید. با استفاده از ابعاد مبلمان استاندارد برای هر فضا، مساحت حدودی آن را پیدا خواهید کرد. تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان با تهیه نقشه پلان و اجرای جزئیات تیغه بندی و درها، میسر می شود. این فضاها تغییر نکرده و متناسب با نیاز شما طراحی می شود.

 

پس اگر قصد بازسازی کلی دارید یا قرار است خانه جدید بسازید، حتما با مهندس طراح معماری، در مورد تک تک نیازهایتان صحبت کنید تا در نقشه معماری لحاظ شود. یک سری قوانین کلی برای ابعاد و اندازه‌های طراحی فضاهای مختلف وجود دارد اما طراحی فضاهای درخواستی در یک خانه روستایی با یک خانه در شهر کاملا متفاوت است.

گاهی ممکن است، فضای بزرگ یکدستی را داشته باشید. که در اصطلاح به آن پلان آزاد می گوییم. در اینصورت به کمک یک طراح داخلی می توانید، تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان را انجام دهید. در ادامه به شما چند تکنیک به همین منظور، پیشنهاد می دهیم.

 

تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان در پلان های آزاد

2- جدا سازی فضای داخلی با انواع پرده یا پارتیشن های جدا کننده

 

در بازار، پارتیشن‌های جداکننده در انواع و سبک‌های مختلف وجود دارد، با توجه به فضای تقسیم، یکی از انواع آن را استفاده کنید و فضا را بهبود بخشید. پارتیشن را با توجه به سبک کلی دکوراسیون، انتخاب کنید. بعضی از این جداکننده‌ها ثابت هستند و برخی از آن‌ها متحرک است و می‌توان به راحتی در تغییر دکوراسیون، پارتیشن را جابه جا کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مطلب زیر را در همین رابطه مطالعه کنید تا اطلاعات دقیق تری بدست آورید و تصمیم بهتری بگیرید.

 

پرده از دیرباز، اولین گزینه برای جداسازی فضا در خانه بود. قسمت پذیرایی و نشیمن یا حتی کمد را به این وسیله جدا می‌کردند، در حال حاضر نیز همچنان، استفاده از پرده در برخی از مکان‌ها کاربرد دارد، اما به شکل امروزی، مدرن و با تنوع بهتر، پرده‌ها جلوه بسیار زیبایی در فضا ایجاد می‌کنند. البته انتخاب نوع پرده و طرح آن هم، خودش مبحث جداگانه‌ای است که اگر به درستی انتخاب نشود، فضا را بزرگ یا کوچک نشان داده و کل دکوراسیون را زیر سوال می‌برد.
پس پرده‌ها نیز، گزینه ی خوبی به عنوان جداکننده ی فضایی می باشند. فضای خواب و محل کار در تصویر زیر با پرده مشخص شده است.

3- تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان با قفسه بندی

 

بین فضای نشیمن و محل کار را، قفسه بندی کنید. قفسه‌ها را می توان به عنوان عنصر دکوراتیو در دکوراسیون داخلی، طراحی و انتخاب نمود یا کتابخانه ای کوچک ترتیب داد و از حداقل فضا، به صورت بهینه استفاده کرد. ارتفاع قفسه‌ها لازم نیست به سقف برسد، وقتی ارتفاع کمتری داشته باشند، به راحتی نور دو محیط فراهم می شود. قفسه ها می تواند شناور و قابل حمل باشد تا بعدا در فضای دیگری بتوان استفاده نمود.

4- تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان به تهیه ی صفحه نمایش بزرگ

 

برای دوستداران فیلم، استفاده از یک پروژکتور و به دنبال آن، پرده‌ی نمایش، انتخاب جذابی است. یک تصمیم فوق العاده برای تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان می‌باشد. در حال حاضر در بسیاری از هتل‌ها از همین روش برای جداسازی فضا استفاده می‌شود. حتی برخی از دیوارهای جداکننده را به صورت چرخشی می‌سازند و روی آن تلویزیون نصب می‌شود و سپس در دو فضای مجاور از آن استفاده می‌گردد.

5- تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان با رنگ بندی

 

 

وقتی پلان آزاد است و از کاربری‌های مختلف در کنار هم استفاده می شود، می‌توان رنگ‌ها را چاشنی طراحی کرد و با این روش، ذهن شما تمایزی بین ساعات خواب و کار، پیدا می کند. رنگ‌های منتخب، باید از نظر روانشناختی، متناسب هر فضا باشد و در حالت کلی، ترکیبی یکنواخت ارائه نماید.

 

استفاده از رنگ همچنان برای دیوار زیبا است، اگرچه امروزه بخاطر سهولت کار، اجرای کاغذ دیواری متداول است، ولی رنگ‌های متنوع و شاد به همون اندازه زیباست و به راحتی تغییر رنگ و دکور امکان پذیر است.

6- تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان با لامپ های آویز

 

هر قسمت از فضای طراحی، نیاز به نور و روشنایی دارد. برای هر قسمت نورپردازی جدا در نظر بگیرید و تا جای امکان از لامپ‌های آویز استفاده نمایید. هنگام خاموش بودن آویزهای نورانی هم، به نوعی ورود به فضا محدود شده و تفکیک فضایی صورت می گیرد. نکته همیشگی نورپردازی دکوراسیون داخلی این است که، از یک منبع نور برای فضا استفاده نکنید بلکه نورهای جانبی و مختلف در زیبایی محیط موثر است.

7- تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان با کمد شناور

 

بین فضاهای مختلف از کمد یا رگال لباس استفاده کنید. به جای انباشت لباس‌ها در انباری، روی یک میله آن‌ها را ساماندهی کنید و به عنوان جداکننده فضایی به کار ببرید. گاهی همین تکنیک‌های ساده در تفکیک فضا به شما کمک کرده و فضا سر و سامان پیدا می‌کند.

با متخصص طراحی داخلی، مشورت کرده و از یکی روش‌های بالا برای تقسیم بندی فضای داخلی ساختمان استفاده کنید. ایده های جدید و جذاب برای جداسازی فضای داخلی خانه یا محل کار خود را با هوم ساز در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *