فضاهای خارجی

حیاط و باغچه خانه را چگونه طراحی کنیم؟

برای ایده گرفتن از طرح های زیبا و متنوع باغچه های خانگی، مطالب این پست را از دست ندهید.

حیاط و محوطه ورودی، در خانه های ویلایی و همچنین آپارتمانی، بسیار تاثیرگذار است و به شدت در نگاه مخاطب، برای برداشت از آن محیط اثر می گذارد. در خانه های ویلایی، طراحی حیاط و طراحی باغچه اهمیت بیشتری پیدا می کند، در حقیقت بخش عمده ای از تاثیر محیط، به فضای باز و سبز حیاط، بستگی دارد. اغلب، حیاط در قسمت ورودی قرار دارد و خاصیت دعوت کنندگی به آن اضافه می شود. اما گاهی هم حیاط های پشت ساختمان، فضای باز و قابل طراحی، در اختیار مخاطب قرار می دهد.

 

فضای سبز و گل و گیاه، علاوه بر زیبایی، در تلطیف هوا بسیار موثر است و به حیاط و فضای روباز خانه ها، روح و نشاط می بخشد. با داشتن کمی خلاقیت، استفاده از نکات زیر و مشاوره با طراحان متخصص، حیاط خانه ها را به زیبایی طراحی کنید و از فضا لذت ببرید.

 

دیوار حیاط را چگونه تزیین کنیم؟

 

– اول از همه، انتظار شما از داشتن حیاط باید مشخص شود. اینکه قرار است چه نیازی را تامین کند؟ آیا صرفا طراحی باغچه و ایجاد فضای سبز مهم است؟ آیا نیاز به فضای تجمعی احساس می شود؟ با پاسخ سوالاتی از این قبیل، به طراح در چیدمان و برنامه ریزی بهتر کمک خواهید نمود.


– خلاقیت و داشتن مهارت کافی در طراحی بسیار مورد اهمیت است. در طراحی باغچه و نوع گیاهان مختلف، علاوه بر اندازه و فضای مورد نیاز رشد آن ها، باید به مسائل آب و هوایی و نور و غیره توجه شود تا زحمات شما هدر نرود.

– باغچه ها می تواند، صرفا جهت زیبایی و تزیین با گل های رنگارنگ، طراحی شود و یا از نوع گیاهان دارویی، درخت های میوه و غیره استفاده شود. تهیه و استفاده از گل و گیاهان شهری که در آن قرار دارید، نکته ی بسیار مهمی است. گیاهان و درختان مختلف، در شرایط اقلیمی مختلف، متفاوت عمل می کند، در نتیجه از انواع مخصوص شرایط آب و هوایی مکان مورد نظرتان استفاده کنید.


– اگر طرفدار میوه و سبزیجات ارگانیک هستید و فضای حیاط شما کافیست، باغچه ای مجزا را به پرورش انواع سبزی اختصاص دهید. به نور و شرایط اقلیمی توجه کنید و با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید. داشتن سبزیجات تازه با کود طبیعی، بسیار لذت بخش بوده و تجربه ی بی نظیری است.

– در باغچه های کوچک، از انواع گیاهان مختلف استفاده نکنید، اولا فضای رشد و پرورش آن ها متفاوت است و مورد بعدی، شلوغی بیش از حد فضا، باعث سر در گمی می شود. زیبایی هر گیاه در فضای شلوغ، به اندازه ی کافی نمایان نیست و این تاثیر خوبی در کل طراحی نخواهد داشت.

– در طراحی محوطه و اطراف باغچه ها، از انواع سنگ های طبیعی استفاده کنید. در صورت داشتن حیاطی بزرگ، راه های پیاده با سنگ های طبیعی، چمن طبیعی یا مصنوعی ایجاد کنید. از الوار های چوبی و کنده های درختی که به نظر قابل استفاده نیست، با خلاقیت و نو آوری دکوری های زیبایی برای محوطه بسازید. باغچه های زیبایی را ایجاد کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

 

مطلب پیشنهادی : سنگ فرش محوطه سازی حیاط و باغ را چگونه انجام دهیم؟

 

– از مجسمه و مبلمان های خاص استفاده کنید. با وسایل دور ریختنی، ساده و ارزان هم می توانید، دکوری های جذاب بسازید و فضا را متحول کنید، تصاویر زیر را نگاه کنید و از آن ها ایده بگیرید.

– حصار های مختلف و متناسب با نوع طراحی برای فضاهای سبز و جلوگیری از آسیب به آن ها استفاده کنید. دور تا دور حیاط را تزیین کنید. اگر خانه های ویلایی یکدست، تنها با استفاده از نرده و حصار وجود دارد، از انواع مختلف طراحی حصار و نرده ها ایده بگیرید و اجرا کنید. در صورت وجود دیوار، می توان از آن، به عنوان تابلوی نمایشی از گیاهان مختلف استفاده نمود و دیوار های سبزی ایجاد کرد.

 

پیشنهاد مطالعه : 15 ایده تزیین دیوار حیاط یا حصار باغ و باغچه

 

با قرار گرفتن در حیاط های سبز و زیبا، روح آدمی نشاطی دوباره می یابد، خوردن یک چایی دلچسب در عصری زیبا، بهانه ی خوبی برای طراحی و نگاه ویژه به حیاط خانه است. با ایده از تصاویر و خلاقیت خودتان، باغچه های زیبا و محوطه های جذابی طراحی کنید و از فضای باز و دلپذیر آن لذت ببرید و آرامش را با طبیعت تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *