اثاث و لوازم, طراحی و مناسبت ها

خانه تکانی در سی روز (قسمت 1 : 16 روز اول)

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟ سوالی که این روزها، ذهنمان را به خود مشغول کرده است. هوم ساز برای خانه تکانی در سی روز، گام به گام شما را همراهی می‌کند.

اسفند شد و موعد خانه تکانی از راه رسید. کاری که زیاد با عجله جور در نمی‌آید. برای همین امروز با یک راهنمای گام به گام خانه‌تکانی همراهتان هستیم. این راهنما بیشتر از آن که درباره‌ی تمیزکاری باشد، درباره‌ی مرتب کردن خرده‌ریزهاست، کمک می‌کند در تمیزکاری‌ها جایی از قلم نیفتد و به ویژه برای کسانی که اولین بار است خانه‌ی مستقلشان را می‌تکانند می‌تواند مفید باشد. راهنمای ما سی روزه است. البته که اسفند 29 روزبیشتر ندارد. اما بعضی از بخش‌‌های راهنما قابلیت فشرده تر شدن دارند.


به هم ریختگی و شلختگی خانه خیلی زود کنترل اوضاع را از دست آدم خارج می‌کند. خرت و پرت‌‌ها در یک کشوی مخصوصِ خرت و پرت! تلنبار می‌شوند و تا ابد همان جا می‌مانند. کفش‌‌های گلی زمستان در قسمت ناپیدای جاکفشی جاخوش می‌کنند. لیوان آب و کتاب و کرم مرطوب کننده روی میزهای پاتختی دورهم جمع می‌شوند و قفسه‌‌های کتاب سروشکل قفسه‌‌های دکان خرازی را به خودشان می‌گیرند.

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم ؟

 

واقعا که عجب وضعی شده! اگر اسفند هم نمی‌آمد مجبور بودیم فکری برایش بکنیم. شاید لازم شود یک چیزهایی را به خیریه بدهیم و یک چیزهایی را برای فروش بگذاریم یا بدهیم به سمساری. اما باید از کجا شروع کنیم؟ حتی فکر کردن به تمیزکاری یک خانه‌‌‌‌ی کامل آدم را خسته می‌کند. پس باید این مأموریت غیرممکن را به بخش‌‌های قابل مدیریت بشکنیم: برنامه‌‌‌‌ی سی روزه برای خرت و پرت کمتر:

 

بسته به این که خانه چه قدر شلخته شده باشد، ممکن است بعضی از این کارها برای تعطیلات آخر هفته مناسب‌تر باشند یا لازم باشد بعضی‌هایشان به وظایف کوچکتر تجزیه شوند. (مثل تمیز کردن انباری) اما بعضی‌های دیگر راحت ترند و وسط هفته هم می‌شود انجامشان داد. طولانی بودن برنامه مهم نیست. مهم این است که هر روزی که می‌گذرد یک قدم به خانه‌‌‌‌ی تمیز تر و روزگار روشن‌تر نزدیک شده‌اید.

حمام

 

روز اول: کشو و کابینت داروها

دارو‌‌های تاریخ مصرف گذشته، شامپوها و خمیردندان‌‌های هتل و اشانتیون داروخانه که هیچ وقت مصرفشان نمی‌کنید و کرم و لوسیون‌‌هایی که شاید ده پانزده سالی هم روی دستتان مانده و دلتان نیامده دور بیندازید را بالاخره دور بیندازید. همانجا که ایستاده‌اید دستمالی هم به آینه بکشید.

 

روز دوم: دوش

لوازم اضافه و قوطی شامپوهای خالی را را از قفسه‌‌‌‌ی دوش بیرون بیاورید. طوری که همه چیز مرتب باشد و فقط در یک تخته‌‌‌‌ی روی وان یا یک طبقه قفسه جا بشود.

روز سوم: کشو یا کیف لوازم آرایش

 

وقت آن شده که سراغ کشو یا کیف لوازم آرایش بروید. آنجا یک سایه‌‌‌‌ی چشم صورتی تند پیدا می‌کنید که 20 سالی می‌شود دستش نزده‌اید. بیندازیدش دور. یک رژلب هست که بویش عوض شده. دیگر تکلیفش را می‌دانید. هر ماده‌ی آرایشی‌ای که یک سال یا بیشتر است استفاده نکرده اید، دور ریختنی به حساب می‌آید.

 

روز چهارم: جاحوله‌ای(کمد حوله و ملحفه)

 

با گذر زمان حوله‌‌های مرتب لوله شده باز و شل می‌شوند و ملحفه‌‌های تا خورده کف کمد می‌افتند. ضمنا آن راکت بدمینتون آنجا چه کار می‌کند؟ وسایل نامربوط را بردارید و وسایل مربوط را مرتب کنید. هرچیز را هم یکسال است استفاده نکرده‌اید، بدهید به جایی که از آن استفاده می‌کنند.

اتاق خواب

 

روز پنجم: میز پاتختی

این میزهای کوچک، کتاب‌ها، بطری و لیوان آب، ورق‌‌های قرص، وسایل الکترونیکی و شارژرشان و یک عالم گرد و خاک را جمع می‌کنند. آن‌‌ها را خلوت و گردگیری کنید.

 

عصر روز پنجم: زیر تخت

نگاه کنید که حشرات دور و بر وسایلی که احتمالا زیر تخت گذاشته اید لانه نکرده باشند و عنکبوت ها تار نبسته باشند. اگر پتو یا پارچه آن‌جا هست، آن را باز کنید تا در معرض هوای آزاد و آفتاب قرار بگیرد.

روز ششم: کمد دیواری

این کمدها خیلی چیزها را در کشوهایشان مخفی می‌کنند. تک تک کشوها را باز کنید، هر لباسی از تا درآمده را دوباره تا بزنید و جوراب‌‌های لنگه به لنگه را جفت کنید. یک سبد بگذارید برای لباس‌‌هایی که می‌توانید به خیریه اهدا کنید و یکی برای آن‌‌هایی که مجبورید دور بریزید یا قرار است کهنه‌‌‌‌ی گردگیری بشوند.

 

روز هفتم: کلوزت یا کمدِ دیگر

پای آن سبد‌‌های اهدا و دورریز را به گنجه هم بازکنید و همان راه را در پیش بگیرید. خودتان خوب می‌دانید که چه لباس‌‌هایی را منظم می‌پوشید و کدام‌‌ها را سال‌هاست که نپوشیده اید. اجازه ندهید احساسات بر خانه تکانی غلبه کند!

هال ورودی

 

روز هشتم: دَمِ در

نگاه کنید وسایل اضافی و نامربوط در ورودی‌‌ها نیفتاده باشد. بچه‌‌ها کفش و کیفشان را همانجا پرت می‌کنند، بزرگتر‌‌ها کلید‌‌ها و قبض‌هایشان را. اگر چوب رختی‌ها، آویزهای دیواری و جاکفشی خرابی یا ناقصی دارند رفع کنید تا کارایی شان حفظ شود و عادت به استفاده از آن‌‌ها از یاد نرود.

 

روز نهم: کمد کت و مانتو

این کمدها هم معمولا چیزهایی بیشتر از ژاکت و پالتوهای زمستانی را مخفی می‌کنند. ببینید در اعماقشان چه چیزهایی هست که به جای دیگری تعلق دارد و باید از محل اختفایش بیرون بیاید.

آشپزخانه

 

روز دهم: کشوهای آشپزخانه

این همه خرده‌ریز چرا در کشوها جمع شده‌اند؟ این کفگیر سوخته چرا هنوز برای خودش این‌جا پرسه می‌زند؟ چاقوی بی‌دسته چشم انتظار چه سرنوشتی است؟ چرا در هنوز در کشوی ظرف‌‌های نقره کاری قاشق بچه افتاده وقتی کوچکترین بچه هم دارد مدرسه می‌رود؟ یا بیرون یا اهدا. بعد هم وسایل را طوری مرتب کنید که هرچه بیشتر مورد استفاده است، دَمِ دست تر هم باشد.

روز یازدهم: کابینت‌‌های آشپزخانه

این از آن کارهای وقت گیرتر است که شاید لازم باشد آخر هفته انجام شود. وقتی بعد از شام ظرف‌‌ها را با عجله جمع می‌کنید، به خصوص موقعی که مهمان‌‌ها رفته اند؛ خیلی احتمال دارد که کاسه بشقاب‌‌ها را هرجایی بگذارید. برای مرتب کردن کابینت‌‌ها و قرار دادن هر چیزی سر جایی که از آن راضی باشید، وقت صرف کنید. آن‌‌هایی که دیر به دیر استفاده می‌شوند را در یک کمد یا جاظرفی دیگر بگذارید تا جا برای آن‌‌هایی که مدام استفاده می‌شوند، باز شود. ضمنا درب چندتا از شیشه‌‌های حبوبات و ادویه باز مانده و یک سِری در هم هست که ظرف ندارند. هرچه را می‌شود با هم جور کنید. درهای اضافی را بیندازید دور و محفظه‌‌های اضافی را می‌توانید برای نگهداری خرده ریزها در کابینت و کشوهای گوشه و کنار خانه به کار بگیرید.

 

روز دوازدهم: قفسه یا کمد خشکبار

به هر حال یک روز هم باید به این جا سر و سامان می‌دادید. خوراکی‌‌های بسته بندی را براساس نوعشان بچینید. تاریخ مصرف‌‌ها را نگاه کنید و خودتان را از دست آن‌‌هایی که هیچ وقت نمی‌خورید خلاص کنید. ( مثل تنقلات یا دمنوشی که تحت تأثیر مد خریده اید، امتحان کرده‌اید و دیگر حاضر نیستید امتحان کنید.)

روز چهاردهم: یخچال و فریزر

 

خیلی از مردم دست کم هفته‌ای یکبار به یخچال نگاهی می‌اندازند و غذاهای مانده را دور می‌ریزند. اما معمولا کسی زیاد کاری به کار چاشنی‌‌ها و مواد یخ زده ندارد. همه‌‌‌‌ی بطری‌‌ها و ظرف‌‌های در بسته را بررسی کنید و هرچه منقضی شده یا استفاده نمی‌شود را دور بریزید.( مثل آن سس تندی که چشم دیدنش را ندارید.)

 

روز پانزدهم: کشوی خرت و پرت

بهتر است وجودشان را انکار نکنیم! این کشوها وجود دارند برای اینکه چیزهای تابه تایی را در خودشان جا بدهند که به هیچ جای دیگری تعلق ندارند. اما یک وقت هم هست که چیزی مرحله‌‌‌‌ی آت و آشغال را رد کرده و رسما به آشغال تبدیل شده است. یا برعکس، یک چیزی جای بهتری داشته و اشتباهی در این کشوها خانه کرده، مثلا دسته کلیدی که فکر می‌کردید برای همیشه گم شده و پیدا کردنش را بر دوش آیندگان هزاره‌ی بعدی گذاشته بودید.

 

روز شانزدهم: زیرِ سینک ظرفشویی

اگر ظرفشویی پایه دار دارید که هیچ، از این مرحله رسته اید. اما اگر زیر سینک کابینت است، طبق معمول نگاه کنید چه چیز پنهان شده و چه چیزی باید برود.

ادامه دارد…

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *