راهنمای طراحی داخلی, فضاهای داخلی

در طراحی اتاق کار در خانه، به چه نکاتی توجه کنیم؟

امروزه داشتن محلی برای کار و مطالعه در همه ی خانه ها، ضروری است. برای طراحی اتاق کار و بهینه سازی فضا، مطالب این مقاله را دنبال کنید.

با پیشرفت تکنولوژی و فن آوری اطلاعات، شیوه های کار نیز، تغییر کرده و روش های جایگزین، مثل دورکاری، رواج یافته است. به همین خاطر خیلی از افراد، بدون اینکه به محل کار بروند و در شرکتی، حضور فیزیکی داشته باشند، از خانه و تنها با استفاده از کامپیوترخانگی یا لپ تاپ به فعالیت خود، مشغول هستند و درنتیجه در خانه نیاز است، محلی را به اتاق کار اختصاص داد. دکوراسیون محل کار در خانه بسیار مهم و موثر است.

 

مطلب پیشنهادی: چگونه می توان فضای خالی زیرپله را به دفتر کار در خانه تبدیل کرد؟

 

در صورتی که دایره ی فعالیت، گسترده باشد، داشتن اتاق کار ضروری است، اما اگر یک لپ تاپ، کارتان را، راه می اندازد، به فکر تهیه ی میز کار، در گوشه ای از خانه باشید. در آپارتمان های کوچک، داخل اتاق خواب یا نشیمن، میزی به منظور مطالعه یا کار قرار می گیرد.

می توان در خانه های ویلایی که فضای بیشتری دارد، اتاقی در حیاط یا پشت بام، به این منظور طراحی کرد تا از فضای داخلی خانه جدا باشد. اتاق های زیرزمین یا زیرشیروانی هم، از گزینه های پر کاربرد در این زمینه است.

 

اگر میز کار، در اتاق کار مخصوص باشد و یا گوشه ای از فضای خانه را، به خود اختصاص بدهد، باید به طراحی فضای آن، توجه کرده و نکاتی را در نظر بگیرید. در این پست سعی کردیم، نکاتی اساسی در طراحی اتاق کار در خانه را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

نکات مهم در دکوراسیون داخلی اتاق کار

1- میز

 

میز، مهم ترین و موثرترین عنصر اتاق کار است. اندازه ی آن با توجه به نیاز و فضای شما انتخاب می گردد. وقتی فضا به اندازه ی کافی محیا است، از میزی بزرگ استفاده کنید، تا برای تمام وسایل خود، جا داشته باشید. در صورت امکان، میز را سفارش دهید تا با اندازه و ابعاد دقیق، فضا را پوشش دهد. این میز ها چون برای نیاز شما و طرح اتاقتان تهیه می شود، بسیار کاربردی و جذاب است و پرتی ها را به حداقل می رساند.

2- صندلی

 

بی شک تاثیر یک صندلی خوب، در سرعت کار و آرامش واضح است. صندلی که با فرم ارگونومیک بدن سازگار است، تهیه کنید. نرم و راحت باشد. ساعت های زیادی را روی صندلی می نشینید، پس باید احساس خوبی را ایجاد کند و از خستگی زودرس جلوگیری شود. صندلی های چرخ دار، بخاطر دسترسی و انعطاف کافی، از انتخاب های برتر هستند.

3- نورپردازی

 

داشتن تنها یک نور سقفی را فراموش کنید. نور یکنواخت و زیاد، علاوه بر خستگی، موجب سردرد و آسیب به چشم می شود. از روشنایی های دیواری استفاده کنید. آباژور و چراغ های مطالعه، کمک زیادی در کیفیت فضا می کنند. نورهای مختلف و تنظیم سطح و شدت آن ها، موجب جذابیت فضا می گردد. هنگام یک مطالعه ساده، چراغ رومیزی نیاز شما را برطرف خواهد کرد و در مصرف برق صرفه جویی می شود.

4- تزیینات

 

تزیینات و دکوری ها در همه ی فضاها، با کاربرد درست و بجا، در زیبایی آن موثر است. از گلدان، پوسترهای عکس و تابلوهای جذاب غافل نشوید. منظره ی دید خود را تقویت کنید. در هنگام خستگی، چشمان به فضایی برخورد کند که، برایتان جذاب و دل انگیز است. از شلوغی بیش از حد پرهیز کنید، چون تمرکز را از دست می دهید. یک جامدادی ساده هم دل انگیز است.

5- کمد و قفسه

 

قطعا مکانی برای قرار دادن وسایل ضروری و کتاب، لازم است، وقتی فضای کافی در اختیار دارید، دکوراسیون کمد و قفسه بندی، بسیار ساده و متنوع، خواهد بود. در غیر اینصورت، از باکس های دیواری، در بالای میز استفاده کنید. فضای های پرت را قفسه بندی کنید تا فضا شلوغ نشود. در محل های کوچک یا اتاق خواب، می توان، کمد دیواری را طراحی و قفسه بندی کرده و به محل کار، تبدیل کرد. میزهای ریلی یا تاشو قرار دهید، و در انتهای کار، همه را جمع کرده و درب کمد دیواری را ببندید. در اینصورت، دیگر اثراتی از یک میز کار و وسایل دیده نمی شود.

نکات مهم در طراحی اتاق کار در خانه :

 

– اگر اتاق کار جداگانه ای ندارید، میزی در اتاق خواب، ناها رخوری یا نشیمن به محل کار و مطالعه اختصاص دهید. محلی دنج، آرام و بی سرو صدا انتخاب کنید. از رفت و آمدها دور باشد.


– در خانه های کوچک می توانید از فضاهای پرت، مثل زیرپله های پذیرایی استفاده کنید.


–    میز را در مکانی قرار دهید که در صورت ایجاد خستگی، چشم شما، منظره ی زیبای دکورشده را مشاهده کند. قرار دادن میز، جلوی پنجره و پشت به نور، بسیار گزینه ی جذاب و دلپذیری است. منظره ی فضای خارجی، درختان و گیاهان سبز، احساس خوبی ایجاد می نماید.


– در صورت داشتن میز در اتاق خواب، به حریم ها توجه کنید، هنگام استراحت، میز کار دیده نشود و بالعکس.
– اگر اتاق ناهرخوری، فقط برای مهمان استفاده می شود، از میز و فضای آن برای کار استفاده کنید.
– تخته های اعلانات و باکس های چوبی، پرکاربردترین وسایل یک اتاق کار است.
– نظم، همیشه حرف اول را می زند. از شلوغی پرهیز کنید. حتی چند کاغذ پراکنده در اتاق، ذهن را مشغول می کند.

 


با توجه به مطالب این پست و تصاویر، فضای خانه ی خود را ارزیابی کنید و بهترین محل را به اتاق کار اختصاص دهید. چیدمان میز کار و فضای پیرامون، در بازدهی و روحیه ی افراد بسیار قابل توجه است. برای آن وقت بگذارید و بهترین ها را خلق کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *