بازسازی ساختمان, راهنمای طراحی داخلی, فضاهای داخلی

طراحی پله شناور با 20 ایده جذاب

راه پله شناور

در سبک مدرن، استفاده از پله شناور در دکوراسیون داخلی، انتخاب هیجان انگیز و خاصی است که در این پست علاوه بر معرفی پله داخلی شناور، نمونه‌های مختلف از انواع طراحی پله شناور در فضاهای متفاوت را به اشتراک می‌گذاریم، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

اهمیت طراحی راه پله داخلی در دکوراسیون :


اگر خانه یا آپارتمان شما، در دو سطح با اختلاف ارتفاع قرار دارد، یا به اصطلاح دوبلکس می باشد، نباید پله های داخلی را نادیده بگیرید! راه پله، بخش مهمی از دکوراسیون داخلی است. علاوه بر کاربرد پله ها در خانه، که سبب دسترسی طبقات می شود، طراحی درست و زیبای راه پله، توجه را جلب کرده و نقطه‌ی عطف دکوراسیون داخلی می‌باشد. حال اگر در سبک مدرن، به دنبال ایده ای جدید و منحصر به فرد برای طراحی و اجرای راه پله هستید، راه پله شناور یا پله معلق، انتخابی عالی، برای دکوراسیون داخلی، محسوب می شود.

پله شناور چیست؟

 

پله شناور، پله ایست بدون هیچ مانع، که از یک طرف به دیوار مستحکم وصل می شود، یا از طریقه نرده ها و طراحی خاص، وزن آن مهار می شود. احساس معلق بودن وهیجان پله شناور، بسیار جذاب است.

 

 

 

انواع پله شناور :

 

طراحی پله شناور، تنوع بسیاری در شکل، اندازه و مواد ساخت دارد و هر کدام از آن‌ها با توجه به سایر اجزای دکوراسیون داخلی انتخاب می‌شود.
برای ساخت پله معلق، بر اساس نوع طراحی، از متریال‌های مختلف از جمله: چوب، شیشه، فلز و سایر موارد، ساخته می شود. پله شناور، پرطرفدارترین ایده برای خانه های مدرن هستند. در تصاویر این مقاله، انواع راه پله معلق با متریال‌های متفاوت، در رنگ و ابعاد متنوع قابل رویت است، بی شک با راه پله شناور، فضای بسیار زیبایی در دکوراسیون هر فضا ایجاد می‌شود.

 

پله شناور در شکل‌های گوناگون از گرد تا ساده، طراحی و اجرا می شود. ساخت پله معلق، کار ساده ای نیست، بلکه اندازه گیری طول و عمق و ارتفاع پله، باید به دقت بررسی شود. دیواری که قرار است، پله روی آن نصب و اجرا گردد و در واقع، نقش اصلی را در نگهداری پله دارد، باید از نظر استحکام مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

 

پله شناور خاص

 

امروزه در طراحی خانه های مدرن، اغلب معماران، از طرح‌های بی نظیر پله شناور استفاده می کنند. بسیاری از طرح هایی که مشاهده می کنید، منحصرا برای خانه ای مخصوص طراحی شده است، چراکه همانطور که پیش تر گفتیم، اولا طراحی پله معلق با توجه به دیوار جانبی و شرایط استحکام آن در هر پروژه ای، متفاوت و مختص همان کار است، در ثانی، نوع متریال کاربردی با توجه با سایر اجزا و مصاحبه با کارفرما تعیین و اجرا می‌شود.

ویژگی های پله شناور :

 

پله شناور علاوه بر زیبایی منحصر به فردش، سبب صرفه جویی در فضا می شود. با کم شدن متعلقات راه پله، فضای بیشتری در اطراف وجود دارد، علاوه بر این از لحاظ بصری هم فضای بزرگتری دیده می‌شود.

 

پله شناور، بیشتر جنبه ی دکوراتیو دارد، به همین خاطر، بحث نرده اهمیت خاصی ندارد. در واقع بدون نرده بودن این پله ها، جذابیت آن را افزایش می‌دهد، اما در طراحی پله شناور، گاهی نرده ها نقش سازه ای داشته و وزن کلی را تحمل می کند. گاهی نیز جنبه ی تزیینی داشته و با متریال های مختلف شناخته می شود.

 

زیبایی پله شناور به جذابیت و منحصر به فرد بودن آن است. پر زرق و برق بودن آن باعث جلب توجه در دکوراسیون داخلی می شود. در واقع پله معلق در دکوراسیون داخلی تمام توجه را جلب می‌کند.


رفت و آمد روی پله شناور، جذاب و هیجان انگیز می باشد.

 

پله‌های معمولی اغلب با ایجاد فضای پرت زیر پله، یکی از چالش های دکوراسیون داخلی است که با ترفندهای مختلف از آن استفاده می شود. اما پله شناور فضای کمی اشغال کرده و این مشکلات برطرف می‌شود.

در تصویر زیر، راهروی سفید با پله شناور فلزی به رنگ سفید، به دیوار متصل شده است و زیبایی منحصر به فردی را ایجاد نموده است.


پله شناور با نورپردازی خاص، قطعا فضای فوق العاده ای در خانه ایجاد می کند و سبب دعوت کنندگی خواهد بود. نورپردازی را در سبک‌های مختلف می توان اجرا نمود و از فضای بی نظیر آن لذت برد.


پله شناور بتنی در طرح های صنعتی نیز گزینه ی مناسب و دارای استحکام کافی است.


پله شناور از جنس چوب، بهترین پیشنهاد، در طراحی خانه مدرن است، حس طبیعی و بکر چوب، زیبایی پله شناور را دو چندان می کند. از طرفی چوب در دکوراسیون سبک کلاسیک هم بسیار استفاده می‌شود و واقعا زیبا است.


وقتی برای پله شناور، نرده یا حفاظ شیشه ای انتخاب می کنیم، امنیت بیشتری داشته و خاصیت مدرن بودن پله را نیز حفظ می کند.

علاوه بر اینکه برخی از پله های شناور از یک طرف به دیوار متصل هستند، تکنیک دیگری از طراحی و اجرای پله چوبی دوبلکس وجود دارد که با نورد چوب و تحت فشارهای خاص، بدون ستون و فلز، پله ایجاد می‌شود، البته بخاطر روند خاص و منحصر به فرد آن ، برخی استادکاران ماهر، در این زمینه متبحر هستند.

 

معمولا در ویلاهای شمال کشور، انواع و اقسام این پله های زیبا مشاهده می‌شود.

پله های شناور زیر را نگاه کنید، علاوه بر معلق بودن آن، طراحی کف پله های با جزییات خاص و مثلثی، استحکام آن را افزایش داده و سبب زیبایی و جلب توجه در محیط شده است. البته برای جلوگیری از نفوذ خاک و گرد و غبار، می‌توان روی مثلث ها را با طلق پوشاند.

 

این نوع طراحی دست شما را برای خلاقیت باز می‌کند، مثلا با قرار دادن منبع نور داخل هر کدام، نورهای مختلفی را در شب ایجاد کنید. با همین کار به ظاهر ساده، فضای دکوراسیون را به تنهایی متحول می‌کند. نقش نور در دکوراسیون داخلی را هیچوقت دست کم نگیرید. البته استفاده بجا و مناسب در زیبایی فضا تاثیرگذار است.

اگر در فکر بازسازی دکوراسیون داخلی هستید و پله‌های داخلی قدیمی است، یکی از بهترین پیشنهادهای ما برای پله داخلی پله شناور یا معلق است، با تغییر راه پله، یک تغییر اساسی در خانه به وجود می‌آید. پله ای که برای شما و دکوراسیون منحصربه فردتان طراح و اجرا می‌شود.

 


امیدواریم از طرح‌های مختلف پله شناور لذت برده و در صورت نیاز، در دکوراسیون داخلی اجرا کنید. پله معلق در فضای خانه یا محل کار، فضای خاص و منحصر به فردی به وجود می آورد. کدام یک از نمومه های بالا، جذاب تر است؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *