طراحی و مناسبت ها

طرز تهیه سبزه عید و انواع مختلف آن

در این مقاله، قدم به قدم با کاشت سبزه ی عید، آشنا می شوید و نمونه های مختلف سبزه را مشاهده خواهید نمود.

سبزه یکی از اجزای اصلی سفره هفت سین است، که نماد طراوت و شادابی در طول سال بوده و معمولا بعد از 13روز ایام عید، همراه بدی و کدورت ها، دور انداخته می شود. با اینکه در بازار، انواع مختلف سبزه ی هفت سین وجود دارد، برخی از خانم های با سلیقه، ترجیح می دهند، خودشان آن را به شکل دلخواه تهیه کنند. از دانه های غلات مختلفی به همین منظور استفاده می شود.


– گندم، عدس و ماش، از دانه های پر مصرف برای کاشت سبزه می باشد. سرعت رشد گندم، بیشتر از عدس و ماش است، و بین 10 تا 12 روز، طول می کشد. اگر فرصت کمتری تا نوروز دارید، گندم، گزینه ی بهتری است.

– نوع برگ و سبزه ی غلات مختلف با هم فرق می کند. گندم، سبزه ی یکدست، صاف و سبزی داشته و عدس و ماش، شلوغ تر و رنگ سبز متفاوتی دارند. در تصاویر زیر، انواع آن را مشاهده خواهید نمود. با توجه به زمان و سلیقه ی خود، یکی از آن ها را انتخاب نمایید.

 

 

کاشت انواع سبزه عید :

1. دانه غلات

 

مقداری از دانه ی مورد نظر را، به مدت سه روز در آب خیس کنید. هر روز، آب آن را عوض کنید.

پس از آن، دانه ها را در کیسه ای پارچه ای قرار داده و سه روز دیگر، به آن فرصت دهید. به جای استفاده از کیسه، می توانید، یک پارچه در کف و پارچه ی دیگر، روی آن قرار دهید. بهتر است نوع پارچه، پنبه ای و نخ باشد تا آب را به خود جذب کند.

لازم است، هر روز با اسپری سطح پارچه را خیس نمایید تا رطوبت حفظ شود.
در صورتی که، آب از زیر ظرف خارج می شود، می توانید با اطمینان روی پارچه آب بریزید. اگر آب زیر پارچه تجمع کند، سبب خراب شدن ریشه و بوی نامطبوع می شود.

پس از چند روز، جوانه ی دانه ها، کاملا مشخص است، از کیسه یا دستمال خارج کرده و در ظرف مورد نظر، به صورت یکنواخت بریزید. هر روز آن را مر طوب نگه دارید تا به اندازه ی دلخواه رشد کند.

ظروف منتخب، حتما داری روزنه و منافذ برای خروج آب باشد. ظروف هر شکلی که باشند، سبزه ای به همان شکل، خواهیم داشت. قلب، مربع، دایره و غیره.


برای تزیین سبزه، ساده ترین و در عین حال زیباترین وسیله، ربان قرمز است، که دور سبزه پاپیون می زنیم. ترکیب سبز با صورتی و قرمز، جلوه ی زیبایی دارد.

2. بذر گیاه

 

دانه های بذر گیاهی، مثل شاهی و خاکشیر نیز، 6-7 روزه به ثمر می رسد. و برای دکوری های سبزه هفت سین، مثل کوزه های گلی یا سفالی، می توان از آن استفاده کرد.

 

کوزه و ظروف دلخواه سفالی تهیه کنید، روی آن جوراب نازک بکشید. شاهی یا خاک شیر را چند ساعت در آب خیس کنید تا خاصیت چسبندگی پیدا کند. سپس با دست یا قلمو سطح کوزه ی خود را به طور یکنواخت با بذر پوشش دهید. داخل کوزه را پر از آب کنید، تا جذب ظرف و سپس بذر شود. کم کم رشد خواهد نمود و شما کوزه ای سبز خواهید داشت.


اگر ظرف گلی در دسترس ندارید، می توانید از از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف با پنبه استفاده نمایید. ظرف را ثابت کرده و لایه ی نازکی از پنبه ی خیس شده ر ا، روی آن پوشش دهید. سپس بذرهای خیس شده و چسبناک را روی آن قرار دهید. هر روز به آرامی با اسپری، سطح آن را خیس کنید. پنبه آب را به خود جذب می کند و گیاه رشد می کند. دقت کنید، اگر ضخامت پنبه ها و پوشش بذر در تمام سطح یکسان نباشد، سبزه در همه جا به یک اندازه رشد نمی کند و ظاهری زیبا نخواهد داشت.

سبزه ها را می توانید در خاک بکارید و مدت زمان بیشتری آن را نگه داری کنید. تصویر زیر را نگاه کنید، قسمتی از شیشه نوشابه، برش خورده و به عنوان گلدان از آن استفاده شده و با تزیینی ساده، عروسکی با موهای سبزه بدست آمده است. دانه ها را، پس از چند روز خیس خوردن در آب، داخل گلدان حاوی خاک ریخته و لایه ای نازکی خاک، دوباره روی آن می ریزیم.


اگر از شیشه نوشابه استفاده می کنید، چند سوراخ برای خروج آب، در انتهای آن، فراموش نکنید. با حرارت و جسم تیز به راحتی سوراخ ایجاد می شود. دکمه ها و در بطری هم، وسایل مناسبی برای تزیین است.

امیدواریم از مطالب این پست، استفاده کنید و سبزه های زیبایی را، برای سفره های هفت سین رنگارنگ خود، تهیه کنید. اگر مدت زمان بیشتری در اختیار دارید، از دانه های مرکباتی هم چون پرتقال، استفاده کنید. منتها زمان خیس خوردن دانه ها و رشد آن ها در خاک بسیار بیشتر است. اما در عوض دانه های غلات، صرفا بخاطر ایام نوروز هدر نخواهد رفت. امروزه از گیاهان و گلدان های سبز مختلف هم، بجای سبز کردن دانه ها استفاده می شود. هدف از سبزه و گیاه، شادابی و طراوتی است که با خود به ارمغان می آورد. لحظه هایتان سبز و با طراوت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *