دسته‌بندی نشده, فضاهای داخلی, مصالح طراحی

معرفی کفپوش‌های ارزان‌قیمت مقایسه کفپوش وینیل و لمینت

با مطالعه این پست، شباهت‌ها و تفاوت‌های کفپوش وینیل و لمینت را خواهید دانست و به انتخاب و تصمیم گیری شما برای خرید، کمک می‌کند.

وقتی به دنبال کفپوش‌های ارزان قیمتی می‌گردیم که نگهداری از آن‌ها هم سخت نباشد، کفپوش وینیل و لمینت از اولین گزینه‌هایی هستند که به ما پیشنهاد می‌شوند. این دو مدل کفپوش شباهت‌های زیادی دارند اما تفاوت‌های مهمی هم میانشان به چشم می‌خورد. تفاوت‌هایی که باید هنگام تصمیم‌گیری برای انتخابشان مورد توجه قرار بگیرند. مقایسه کفپوش وینیل و لمینت، موضوع راهنمای امروز است که برای کمک به شما در انتخاب بین این دو کفپوش مصنوعی نوشته شده است. مقاومت در برابر رطوبت (کفپوش ضدآب)، سایش و پوسیدگی، طول عمر و دوام کلی، تفاوت قیمت، سادگی نصب، ضخامت و نرمی زیرپا و زیبایی کفپوش، معیارهای مقایسه هستند.

مقایسه کفپوش وینیل و لمینت: مقاومت در برابر رطوبت

کفپوش وینیلی تماماً از پلاستیک ساخته شده است. چنین ترکیبی بسیار نسبت به رطوبت مقاوم است. قطرات آب حتی اگر برای مدتی هم روی وینیل بمانند به آن آسیب نمی‌زنند. برای همین هم گفته می‌شود وینیل یک کفپوش ضدآب است. خاصیتی که آن را به کفپوشی مناسب برای آشپزخانه و حمام و رختشویخانه و زیرزمین تبدیل می‌کند.
از میان انواع وینیل WPC یا کامپوزیت چوب-پلاستیک-پلیمر که از ترموپلاستیک، خاکۀ چوب و کلسیم کربنات ساخته شده برای رطوبت بالا مناسب‌‌‌تر است. نوع دیگر آن SPC که از خاکۀ سنگ آهک طبیعی، پلی‌وینیل‌کلرید و تثبیت‌کننده ساخته شده و یک هستۀ پلاستیکی سخت دارد نیز ضدآب است.

بعضی از مدل‌های لمینت را در برابر رطوبت تا حدی مقاوم ساخته‌اند اما این کفپوش‌ها کاملا ضدآب نیستند و اگر آب برای مدت طولانی رویشان بماند خراب می‌شوند. آب نباید از سطح رویی لمینت جذب شود و به هستۀ چوبی آن برسد. مقاومت لمینت نسبت به آب، متوسط است. تا وقتی که سطح آن زود خشک شود و هسته در معرض رطوبت قرار نگیرد، مشکلی پیش نمی‌آید. اما قرار گرفتن مداوم در برابر رطوبت، باعث می‌شود تخته‌ها بلند شوند. بنابراین از نظر ضدآب بودن قطعاً وینیل از لمینت مناسب‌‌‌تر است.

مقایسه کفپوش وینیل و لمینت: مقاومت در برابر سایش، خراش و ضربه

 

روی سطح آن دسته از کفپوش‌های وینیل که در باشگاه‌ها یا جاهای پر رفت و آمدی مثل مدرسه و فضاهای اداری تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ یک لایه لعاب کاشی برای استحکام بیشتر کشیده شده است. اما به طور کلی لعاب روی کفپوش وینیلی نرم‌‌‌تر است و مقاومت آن در برابر خراش کمتر. ورق وینیل در این میان از همه آسیب پذیرتر است چون کشیدن جسم تیز یا سخت می‌تواند آن را پاره کند.

 

لمینت سطح سخت‌‌‌تری دارد. اگر حیوان خانگی نگه می‌دارید و قرار است روی کف با پنجه‌های تیز خراش بیندازد، لمینت مناسب‌‌‌تر است. در مقابل، وینیل زیرضربۀ پا و وزن بار مقاومت بهتری دارد، در حالی‌که گوشه‌های لمینت ممکن است در مناطق پر رفت و آمد خرد و تکه تکه بشوند.

مقایسه کفپوش وینیل و لمینت: مقاومت در برابر پوسیدگی

هستۀ لمینت را معمولا از چوب بازیافتی می‌سازند. این چوب ممکن است در معرض کپک، پوسیدگی و موریانه زدگی قرار گرفته باشد. ساختار کاملا مصنوعی و پلاستیکی وینیل آن را به محصول مقاومی در برابر پوسیدگی تبدیل کرده است.

 

مقایسه کفپوش وینیل و لمینت: طول عمر و دوام کلی

معمولا دوام و طول عمر وینیل از لمینت بیشتر است (و به دوبرابر هم می‌رسد). گارانتی لمینیت 5 سال و کمتر است و بیشتر وقت‌ها آن را 10 سال بعد از نصب باید عوض کرد. ولی وینیل با گارانتی‌های 10-15 ساله عرضه می‌شود. دوام و طول عمر، عامل مهمی در بررسی هزینه و فایده است. اما قیمت خرید وینیل، به خصوص نوع لوکس و باکیفیت آن بیش‌‌‌تر از لمینیت است. قیمت اولیۀ پایین‌‌‌تر لمینیت ممکن است بتواند طول عمر کمتر آن را جبران کند. بنابراین اگر محدودیت بودجۀ اولیه دارید، لمینت برای تغییر چهر‌‌‌ه خانه، گزینه خوبی است اما لازم است برای تعمیرات آن در آینده پس‌انداز کنید.

مقایسه کفپوش وینیل و لمینت: تفاوت قیمت

 

فهرست کردن قیمت همۀ انواع وینیل و لمینت کار آسانی نیست. به طور کلی ورق وینیل (بدون احتساب زیرسازی‌اش) از همه مقرون به صرفه‌‌‌تر است. بعد از آن پلانک‌های وینیل نازک چسباندنی قرار می‌گیرند. قیمت لمینت و پلانک‌های وینیل با هسته سخت به هم نزدیک‌‌‌تر و از دو مدل قبلی گران‌ترند. اما قیمت تمام شد‌‌‌ۀ هر کدام به جنس چسب، زیرسازی، کیفیت بسته‌بندی و موارد دیگر بستگی دارد و در مجموع، اگر بخواهیم کیفیت اولیۀ یکسان را در نظر بگیریم لمینت ارزان‌‌‌تر در می‌آید.

مقایسه کفپوش وینیل و لمینت: سادگی نصب

 

کفپوش لمینت و وینیل سخت (بدون زیرلایۀ فوم کارخانه‌ای) نیاز به زیرسازی با فوم رولی دارند. بعد می‌شود روی آن به هم وصلشان کرد. ناهمواری‌های جزئی کف زیرین روی کیفیت این کفپوش‌های محکم اثر ندارد اما درز انبساط را باید در همۀ اضلاع اتاق رعایت کرد. پایه کابینت‌ها و چارچوب درها و هر مصالح دیگری که به کف مرتبط است نیز حاشیه‌‌ای برای انبساط لازم دارد.


کفپوش‌های وینیل چسباندنی به زیرسازی از تخته سه‌لای نازک نیاز دارند و اگر سطح بتن ساب خورده و ناهمواری‌های آن گرفته شود روی آن هم قابل نصب اند. مزیت آن‌ها نسبت به مدل شناور این است که نیازی به درز انبساط ندارند.

پیشنهاد می‌شود که برای نصب ورق وینیل یا فوم زیر لمینت از نصاب حرفه‌‌ای کمک بگیرید. با این وجود، هم وینیل و هم لمینت به شکل پلانک (تخته چوبی) هم عرضه می‌شوند که با چفت و بست به یکدیگر روی هر سطحی قابل نصب‌اند. این کار را خودتان هم می‌توانید انجام دهید. در مجموع هم کفپوش وینیلی و هم لمینت از مصالحی محسوب می‌شوند که نصب آسان و کم‌هزینه‌ای دارند.

مقایسه کفپوش وینیل و لمینت: انعطاف‌پذیری و نرم بودن زیر پا

یکی از مزایای معروف لمینت نسبت به وینیل راحتی آن زیرپا است که ممکن است در نگاه اول چندان مهم نباشد اما در درازمدت تاثیر زیادی در علاقۀ شما به راه رفت در اتاق می‌گذارد. لمینت، ضخامت بیشتری دارد. ضخامت کفپوش لمینت، اغلب از 6 تا 12 میلی‌متر و کفپوش وینیل از سه تا 5 میلی‌متر است. به علاوه ترکیب چوبی و تقریباً طبیعی لمینت با گرما و نرمی بیشتری همراه است. در حالی که اگر لایه زیرین فومی ضخیمی زیر کفپوش وینیلی قرار نداشته باشد، نسبتاً سخت و سرد است که باعث می‌شود برای فضاهای اصلی اقامت مثل نشیمن و اتاق خواب خیلی ایده‌آل نباشد. البته صدای ایجاد شده بر اثر راه رفتن روی کفپوش لمینت قدری بیشتر است چون هسته آن کاملا سخت و یکنواخت نیست.

مقایسه کفپوش وینیل و لمینت: زیبایی

لمینت، کفپوشی مصنوعی است که ظاهر چوب طبیعی را دارد و زیر لعاب شفاف، یک لایه دانه‌بندی چوب طرح‌دار هسته‌اش را می‌پوشاند. در اصل برای صاحبخانه‌هایی ساخته شده که کفپوش‌های چوبی را دوست دارند و در عین حال می‌خواهند کمتر خرج کنند. به همین خاطر معمولا مردم از نظر زیبایی لمینت را به وینیل ترجیح می‌دهند. کفپوش‌های وینیل طی سال‌هایی که از آمدنشان به بازار می‌گذرد پیشرفت زیادی داشته‌اند و امروزه نمای سنگ و کاشی و کفپوش چوبی را به خوبی شبیه‌سازی می‌کنند. با این وجود، بسیاری از صاحبخانه‌ها ظاهر لمینت را به وینیل ترجیح می‌دهند. آن‌ها معتقدند اگرچه هردوی این مصالح در مدل‌ها و رنگ و نقش‌های متنوعی عرضه شده‌اند، لمینت هنوز هم طبیعی‌‌‌تر به نظر می‌رسد. به خاطر همین معمولاً در جاهایی که زیاد به چشم می‌آیند، مثل ورودی، نشیمن و ناهارخوری، لمینیت کاربرد و محبوبیت بیشتری دارد.

اگر بخواهیم مقایسه کفپوش وینیل و لمینت را خلاصه کنیم، وینیل مقاومت بهتری در برابر رطوبت دارد، دوام و طول عمر آن نیز بیشتر است. اما لمینت بیشتر به چوب واقعی شبیه بوده، ارزان‌‌‌تر از کار در می‌آید و راه رفتن روی آن خوشایند‌‌‌تر است. کفپوش وینیل و لمینت شباهت‌هایی هم با یکدیگر دارند. از جمله این که: هر دویشان از مصالح و کفپوش‌های ارزان‌قیمت به حساب می‌آیند. و دیگر این که تمیز نگهداشتن هر دوی این مصالح آسان است. راحت می‌شود آن‌ها را جارو کرد یا دستمال کشید و شوینده یا ابزار خاصی برای رسیدگی به این کفپوش‌ها لازم ندارید. بنابراین هنگام خرید باید معیار اصلی خودتان را تعیین کنید. می‌خواهید کفپوش ضدآب بخرید یا دوست دارید تا جای ممکن طبیعی و شکل چوب به نظر بیاید؟ طول عمر کفپوش مهم است یا احساسی که موقع راه رفتن ایجاد می‌کند؟

 

برای انتخاب و خرید انواع پارکت لمینت‌ و کفپوش‌های ارائه شده در هوم ساز  کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *