اثاث و لوازم, طراحی و مناسبت ها, مصالح طراحی

نرسیده به بهار، با نخ‌ کامواهای اضافه از زمستان چه کار کنیم؟

کار با کاموا قدیمی

در این پست ایده های زیبا و کاربردی، برای ساخت کاردستی با اضافه کاموا یاد می‌گیریم.

آخر زمستان که می‌رسد سبد کامواها و نخ‌های بافتنی خالی و خالی‌‌‌تر می‌شود، گلوله‌های نخ، یکی یکی تبدیل می‌شوند به جلیقه، بلوز، شال گردن، و لباس‌های دیگر. با اضافی‌هایشان هنوز هم می‌شود چیزهایی بافت: یک جفت جوراب برای بچه‌‌ی نورسیده‌‌ی خانواده یا یک جفت دستکش بی‌انگشت یا تک‌انگشت و رنگ‌های تابه تا. اگر به جای کاموا، نخ قلاب بافی توی سبد مانده، می‌شود از آن گل سینه درست کرد. اما دلیلی هم ندارد خودمان را به راه و رسم قدیمی و بافته‌های همیشگی محدود کنیم. می‌توان کیف بافت، قاب عکس بافت یا حتی عروسک درست کرد. می‌توان جعبه‌های کادو را با نخ‌های رنگارنگ تزئین کرد.

 

بیایید دو سه تا از این ایده‌ها را با هم ببینیم. بیشترشان مهارت زیادی لازم ندارند. یعنی لازم نیست حتی بافتن بلد باشید. و با بعضی‌هایشان می‌شود از نخ‌های کهنه هم چیزهای نو درست کرد تا تولید زباله کم شود. چیزهای نو می‌توانند تزئینی برای شب عید هم باشند.

 

مطلب پیشنهادی: هنرنمایی خلاقانه با کاردستی ساده و جذاب

دستکش‌های تک انگشتی ببافید.

 

اگر مقدار کافی از کاموا با رنگ‌هایی که به هم می‌آیند برایتان مانده یک جفت از این دستکش‌ها ببافید. معمولا با رنگ‌های تابه تا یا نقش‌های چند رنگ و راه راه هم خوب از آب در می‌آیند. بافتشان آسان‌‌‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

هدیه‌ها نخ پیچی را کنید.

اگر دور بسته‌های کادو به جای روبان از نخ استفاده شود، غیر منتظره و جالب به نظر می‌رسند. در این حالت بهتر است از کاغذهای تک رنگ و ساده، یا حتی بازیافتی استفاده کنید. برای اینکه ظاهر بسته تمیز باشد باید گره‌های سفتی زیر جعبه بزنید یا اینکه گل و توپ کرکی روی گره ببندید یا بچسبانید.

 

توپ بافتنی زینتی درست کنید.

سر تکه کامواها را به هم گره بزنید تا یک ریسمان بلند شود بعد آن را دور یک توپ کوچک بپیچانید تا کاملا پوشیده شود. انتهای آزاد نخ را زیر بقیه مهار کنید. این توپ رنگی می‌تواند قفسه یا میز را تزئین کند.

 

صندلی مهمان‌ها را سر میز شام علامت‌گذاری کنید.

این می‌تواند یک پروژه‌‌ی کوچک برای چند روز قبل از مهمانی عید یا جشن تولد باشد که مخصوصا برای بچه‌ها جالب است. اسم هر مهمان را روی یک برگ محکم کوک بزنید.( مثلا برگ‌های توی عکس مگنولیا هستند.). اشکالی هم ندارد که برگ بعد از یکی دو روز خشک یا نیمه خشک شود. در هر صورت شما طبیعت را دعوت کرده اید.

 

توپ کرکی (منگوله پفی) بسازید.

این توپ‌های کرکی را هم از نخ‌های اضافی می‌شود ساخت و برای تزئین رخت خواب و کوسن و آباژور استفاده کرد. کوچکترهایشان هم به درد آویختن به شال و کلاه می‌خورند. ساختنشان آسان است منتها ابزار مخصوص لازم دارید. یک گیره یا دیسک که بشود نخ را دور آن پیچید و برش زد. برای توپک‌های کوچک‌تر از چنگال‌ هم استفاده‌ می‌کنند.

یک حیوان اهلی بسازید.

 

به این صورت‌های جذاب کرکی نگاه کنید. فکر داشتن/ ساختن کلکسیونی از آن‌ها وسوسه برانگیز نیست؟ صورتک‌ها با قیچی کردن توپ کرکی خودشان را نشان می‌دهند. مثل آزاد کردن مجسمه از دل سنگ.

یک دوست درست کنید.


یک دوست نرم و با نمک برای یک بچه‌‌ی کوچک. عروسکی که عکس آن اینجا هست بیشتر از پارچه درست شده تا نخ، و از نظر زیبایی هم شاید نتواند با عروسک‌های بازار رقابت کند. اما در عوض شخصیت خاص خودش را دارد. چشم و دهان را با قلاب دوزی درست کنید. موها نخی هستند: برای موی بافته شده یا دُم اسبی از 20 یا 30 تار نخ که هر کدامشان حدودا 25 سانتی متر طول دارند استفاده کنید.

منگوله بسازید و با منگوله به پرده‌ی پنجره مدل بدهید.


منگوله هم مثل توپ کرکی است و به این راحتی‌ها از مد نمی‌افتد. منگوله‌ها را در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف بسازید، برایشان کاربردهای مختلف پیدا می‌شود. از گوشواره گرفته تا تزئین‌هایی مثل چیزهایی که در ادامه آمده است.

این منگوله نخی 12 سانتی متری مثل یک گیره‌‌ی پرده عمل می‌کند. از رنگ زرد استفاده شده که مکمل و متضاد رنگ بنفش پرده است.

 

تغییر دکوراسیون با ساخت دکوری‌های ساده و ارزان

 

کوسن‌ها را با سلیقه‌ی شخصی تزئین کنید.

رو کوسنی‌های دست باف گران شده اند؟ مجبور نیستید این پول را خرج کنید. به جای آن روکوسنی‌های ساده با بافت درشت بخرید و با قلاب، طرح‌های ساده رویشان بیندازید یا منگوله‌ به آن‌ها بدوزید.

 

سنجاق زینتی با منگوله‌های رنگی رنگی درست کنید.

چند تکه کاموای 12 تا 15 سانتی متری ببرید. هر تکه را از وسط تا بزنید از حلقه‌‌ی یک سنجاق زینتی( یا گیره‌‌ی مانتو) رد کنید. دو سر آزاد را هم از حلقه عبر دهید و بکشید تا محکم شود. این کار را برای هر حلقه 2،3 بار تکرار کنید. مثلا دور هر حلقه‌‌ی سنجاق عکس بالا 4 تار نخ افتاده. دور منگوله‌ها را قیچی بزنید تا درازیشان یکی شود.

 

دستبند هدیه ببافید.

دست‌بندهای دوستی، که با یک تکنیک بافت سنتی ژاپن درست می‌‌شوند و در چند سال اخیر خیلی رایج شده اند هم راهی برای استفاده از کاموا‌های اضافی هستند. توی‌عکس نمونه‌های ساده‌شان را می‌بینید. اسم این روش کومی هیمو است. نحوه‌ی بافت را می‌توانید از اینجا هم یاد بگیرید.

 

شما چه روش‌های دیگری برای‌ استفاده از کاموای اضافه می‌شناسید؟  تا به‌حال چه چیزهایی‌ ساخته‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *