اثاث و لوازم, دسته‌بندی نشده, فضاهای داخلی

راهنمای جان به در بردن گل و گیاه های خانگی از زمستان

برای نگهداری از گیاه در زمستان و جلوگیری از سرمازدگی گیاهان آپارتمانی، با هوم ساز در این مقاله قدم به قدم همراه باشید.

زمستان کماکان سخت ترین فصل برای گیاهان آپارتمانی است (به عنوان کسی که گرمای تابستان پارسال شمعدانی هایش را به کشتن داده است نمی توانم راجع به گیاهان هوای آزاد هم با همین قاطعیت نظر بدهم.) گل و گیاه هایی که به فضای داخلی خانه رنگ و طراوت می بخشند، در این فصل سخت سرگرم کشیدن شاخ و برگشان به سوی نور و بلعیدن پرتوهای کم جان و زودگذر آفتاب اند. برای اینکه شانس زنده ماندن سرخس ها، پیچک ها و بقیه ی دوستان سبز خود را افزایش بدهید، این چند نکته درباره ی مراقبت از گیاهان در زمستان را در نظر بگیرید.

 

مطلب پیشنهادی: تغییر دکوراسیون با چیدمان گلدان در خانه

اول: گیاهان را از محل دودکش ها، رادیاتور ها و پنجره های بدون پرده و عایق دور نگهدارید.

 

بیش تر گیاهان به نوسانات دمایی شدید عادت ندارند. بنابرین باید از نقاطی که بسیار سرد یا گرم هستند فاصله داشته باشند. گیاهان آفتاب دوست را بر روی یک میز کنار پنجره بگذارید. البته آن ها را مستقیم روی لبه ی پنجره قرار ندهید.

دوم: حواستان به رطوبت هوا باشد.


بسیاری از گیاهان خانگی به 40تا 50 درصد رطوبت نیاز دارند. اما وقتی منابع تولید گرما در اتاق وجود دارند و پنجره ها بسته اند، سطح رطوبت خانه خیلی پایین تر می آید. آسان ترین راه برای تأمین رطوبت مورد نیاز خرید یک رطوبت ساز است که شاید برای چند گیاه گلدانی سرمایه گذاری! بزرگی به حساب بیاید اما به جز این به تنفس شما هم کمک می کند.


اما یک راه دیگر هم این است که یک آب پاش بردارید و هراز گاهی روی برگ گیاه ها آب بپاشید. مخصوصا وقت هایی که خشک و شکننده به نظر می رسند.

سوم: ثبات دما را حفظ کنید.

اگرچه دمای ایده آل برای گونه های مختلف گیاهان فرق می کند اما بیشترشان با دمایی حدود 18تا 24 درجه ی سانتی گراد سازگارند. این دما برای شب هم خیلی کاهش نمی یابد.

چهارم: هر چند وقت یکبار جایشان را عوض کنید.


نگذارید گل و گیاه هایتان فقط به یک سو رشد کنند. رشدشان باید یک نواخت باشد. بنابراین هربار که می خواهید به آن ها آب بدهید به اندازه ی ربع دایره بچرخانیدشان این طوری مطمئن می شوید که نور خورشید به همه جای گلدان ها می رسد.

پنجم: در برابر وسوسه ی آب دادن زیاد ایستادگی کنید.

استفاده کردن از همان زمان بندی آبیاری که در تابستان داشته اید به معنی غرق کردن گیاه هاست. برای تعیین برنامه ی جدید بهتر است با انگشت خود رطوبت خاک در عمق پنج سانتی متری گلدان را بررسی کنید. چرا که سطح خاک زودتر از عمق و محل قرار گرفتن ریشه ها خشک می شود. فرقی نمی کند چه وقت از سال باشد، همیشه گلدانی با حفره هایی برای تخلیه ی آب اضافه انتخاب کنید و اجازه ندهید که گل هایتان به خاطر خفگی ناشی از آب زیاد از بین بروند.

ششم: گیاهان را تمیز کنید.

اگر برگ های گیاه به نظر خاک آلود می آیند با یک تکه اسفنج یا پارچه ی نم دار پاکشان کنید. پشت برگ را با دستتان نگه دارید تا یک وقت اتفاقی آن را پاره نکنید.

هفتم: در برابر وسوسه ی کود دادن هم مقاومت کنید.


در طول زمستان که رشد گیاهان به طور طبیعی در آهسته ترین حالت خود قرار دارد به آن ها کود ندهید. این کار را زمانی که هوا گرم تر می شود و گیاهان رشد خود را از سر می گیرند، شروع کنید.(پایان زمستان)

هشتم: کاکتوس ها را خنک نگه دارید.

 

شاید فکر کنید که کاکتوس ها هوای گرم را دوست دارند، اما آن ها در بیابان افت شدید دمای شبانه را تجربه می کنند و بیشترشان در زمستان هوای خنک همراه با نور آفتاب را ترجیح می دهند.

نهم:برگ ها و شاخه های مرده را هرس کنید.


اگر به گیاهان نور کافی نرسد در جهت طولی(دراز شدن شاخه ها در جست و جوی نور) و دوک وار(شاخه های بلند فروافتاده ای که دستشان به آفتاب نرسیده است.) رشد می کنند.این شاخه ها را همراه با برگ های پژمرده هرس کنید تا راه برای رشد بهاری باز شود.


درباره ی هرس کردن: از قیچی تیز و تمیز استفاده کنید. قیچی های کند با لِه کردن ساقه ها به گیاه آسیب می رسانند.

در صورتی که گیاه غنچه های باز نشده دارد تا باز شدن و به پایان رسیدن عمر گل ها دست نگه دارید.

 

برگ ها و سرشاخه های پژمرده و پلاسیده را با زاویه ی 45 درجه درست از زیر محلی که قهوه ای شده یا تغییر رنگ داده اند قیچی کنید.

 

گل های خشک و پژمرده را از زیر کاسبرگشان جدا کنید.

شاخه های بلند که رشد اضافی داشته اند را هم با زاویه ی 45 درجه ببرید. جوانه ها و گره ها را جدا نکنید و برای رشد آینده نگه شان دارید.

 

مطلب پیشنهادی:  15 گیاه آپارتمانی مقاوم

شاخه های دوکی شکل و فروافتاده را از یک سوم طولی شان جدا کنید.(زاویه ی برش همان 45 درجه باشد.)


اگر گیاهتان ساقه های نرم دارد پس از بریدن برگ ها (با دست هم جدا می شوند) محل آن را با انگشت فشار دهید و بپیچانید-مثل نیشگون گرفتن-. این نقطه بعدها به گره ای برای جوانه زدن تبدیل می شود.


در هر بار هرس کردن بیش از 10 تا 20 درصد گیاه را جدا نکنید. هرس کردن بیشتر می تواند رشد طبیعی گیاه را مختل کند.

دهم:مراقب آفت ها باشید.


و دست آخر اینکه، مخصوصا اگر گلدان ها و گیاه ها را به خاطر سرما از بیرون خانه به داخل آورده اید حواستان به آفت ها باشد. کنه های تارعنکبوتی از جمله ی این آفات اند که برای فرار از خشکی و گرد و خاک زمستان به رطوبت برگ ها پناه می آورند. پاک کردن برگ ها با محلول آب و مایع ظرفشویی خیلی رقیق گیاهان آلوده را درمان می کند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *