اثاث و لوازم, طراحی و مناسبت ها

خانه تکانی در سی روز (قسمت 2 : 14 روز دوم)

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟ در این مقاله به ادامه برنامه ریزی خانه تکانی عید نوروز میپردازیم. با ما همراه باشید.

امروز با قسمت دوم راهنمای گام به گام خانه‌تکانی همراهتان هستیم. باز هم مثل قسمت اول می‌گوییم که این راهنما بیشتر از آن که درباره‌ی تمیزکاری باشد، درباره‌ی مرتب کردن خرده‌ریزهاست، کمک می‌کند در تمیزکاری‌ها جایی از قلم نیفتد و به ویژه برای کسانی که اولین بار است خانه‌ی مستقلشان را می‌تکانند می‌تواند مفید باشد. چیزی که به ما یاد می‌دهد شکستن یک کار سنگین با یک اسم بزرگ و مبهم مثل خانه‌تکانی به فعالیت‌های کوچکترِی است که می‌شود به هرکدامشان فکر کرد و انجامشان داد.

نشیمن

 

روز هفدهم: پیش بخاری یا تاقچه

 

شومینه، پیش بخاری یا تاقچه در عامل جذابیت در نشیمن هستند تا وقتی که با آت و آشغال و خرت و پرت پر نشده باشند. شلختگی تمام زیبایی‌شان را از میان می‌برد. بنابراین اگر تاقچه تبدیل به انبار دی وی دی و کتاب و کاغذ و هرچیز نازیبای دیگری شده، خلوتش کنید و برای آن خرده ریزها جای مناسب تری پیدا کنید.

روز هجدهم: قفسه کتاب‌ها

 

قفسه‌های کتاب هم برای نگهداری کتاب‌‌اند و هم برای نمایش آن، و نمایش دیگر چیزها: آثار هنری، اشیای دکوری خاص و عکس‌های خانوادگی. که با زیاد شدن تدریجی این خرده ریزها، به مبلمان غیرجذاب دردسرساز خانه تبدیل می‌شوند. اول ببینید کدام اشیا اضافی هستند، بعد باقی مانده‌ها را به شکل سنجیده بچینید، طوری که وقتی فرد دیگری از کمی دورتر به قفسه نگاه می‌کند، فکر نکند این چیدمان تصادفی به وجود آمده.

 

روز نوزدهم: هر مبلمانی که انباری می‌شود.

 

سراغ میز کنسول نشیمن بروید. سری به گنجه‌‌‌ی اتاق مهمان بزنید. از صندوق بزرگ نشسته کنج زیرزمین هم یادی بکنید. ببینید اصلا به محتویات هرکدام از آن‌ها نیازی دارید؟ یا اصلا خود این اثاثیه را لازم دارید؟

اتاق کار و مطالعه

 

روز بیستم: میز تحریر

 

مرتب نگهداشتن فضاهای کار ومطالعه معمولا کار راحتی نیست. وقتی پشت میز نشسته اید بیشتر حواستان به کار است تا تمیز نگهداشتن میز. پس الان که وقت خانه تکانی شده باید سطح میز را گردگیری کنید، دور ریختنی‌ها را دور بریزید و وسایل ضروری را درون جعبه‌های خودشان بگذارید. کشوی میز را هم بررسی کنید.

 

روز بیست و یکم: فایل‌ها (کشوهای ایستاده)

 

هر وقت این کشوها را باز می‌کنیم عجله داریم. چه وقتی چیزی را از آن‌ها بر می‌داریم و چه وقتی چیزی را داخلشان می‌گذاریم. پس سروقت کشوی خودتان بروید و کاغذهایی که فقط به درد بازیافت می‌خورند را جدا کنید. مثلا قبض تلفن 10 سال پیش را بعید است لازم داشته باشید.

روز بیست و دوم: صندوق نامه

 

قبض و صورت حساب و فاکتور و مجلات اشتراکی زودتر از خرگوش زیاد می‌شوند. محل نگهداری قبض‌ها را نگاه کنید، صورت حساب‌هایی که می‌خواهید نگه دارید را جایی بگذارید که زیادی جلوی چشم نباشد. یک سبد زباله‌‌‌ی کوچک کنار در بگذارید تا کاغذهای اضافه و بررسی شده را مستقیم روانه‌‌‌ی آن کنید.

 

اتاق بچه

 

روز بیست و سوم: کمد کودکان

لباس بچه‌ها زود برایشان کوچک می‌شود و زود هم کهنه اش می‌کنند. بنابراین در بررسی سالانه‌‌‌ی کمد آن‌ها لباس‌هایی پیدا
می‌کنید که کوچک شده‌‌اند و می‌شود هدیه شان داد یا اصلا قابل پوشیدن نیستند.

روز بیست و چهارم: سبد اسباب بازی بچه‌ها

 

خریدن و روی هم تلنبار کردن یک عالم اسباب بازی خیلی آسان است. به همان آسانی هم اسباب بازی‌ها از چشم بچه می‌افتند. بچه را با خودتان سروقت محل نگهداری اسباب بازی‌ها و لوازم ورزشی اش ببرید تا بگوید کدام‌ها را هنوز استفاده می‌کند یا دوست دارد و کدامشان را دیگر نمی‌خواهد و حاضر است به یک دوست هدیه بدهد.

 

سایر قسمت‌های خانه

 

روز بیست و پنجم: لاندری (اتاق لباسشویی)

 

اتاق لباسشویی جایی است که احتمالا لباس‌های منتظر خشکشویی در یک سمت آن جمع شده‌‌اند، و پول خُرد و رسید و دستمال و محتویات دیگرِ جیب‌ها کف آن به چشم می‌خورند. لباس‌ها را در کیف‌های پارچه ای بگذارید و برچسب نام بزنید تا سر فرصت تحویل اتوشویی بدهید و کف را از خرده ریزها پاک کنید.

روز بیست و ششم : ایوان، پیش ورودی

 

ایوان‌ها معمولا با ابزار باغبانی و کفش‌های خاکی و گل آلودی که دم در رها شده‌‌اند شلوغ و کثیف می‌شوند. یک جا کفشی هم بیرون بگذارید و این وسایل را در آن جا بدهید.

 

روز بیست و هفتم : اتاق یا میز سرگرمی

 

اگر اتاق یا میزکاری برای فعالیت هنری یا سرگرمی دارید، امروز نوبت آن است. طبق معمول ببینید چه چیزهایی دور ریز، فروختنی یا اهدا کردنی‌‌اند و هرچه که باقی ماند را سرو سامان دهید.

روز بیست و هشتم: زیر زمین

 

الان دیگر خانه مرتب شده، از دست وسایل اضافی خلاص شده‌اید و بقیه سر جای خودشان قرار گرفته‌‌اند. وقت آن رسیده که برای کوبیدن سرِ بزرگ مار به انباری واقعی بروید. این هم یک کار آخرهفته ای است. اگر کارتن‌های کتاب دارید که بسته بندی شده و سال‌ها همانجا مانده‌‌اند، معلوم است که دیگر به دردتان نمی‌خورند و دلتان برایشان تنگ نمی‌شود. ضمنا ببینید می‌توانید وسایل را طور دیگری بچینید که فضای بیشتری باز شود؟ تمیز کردن زیر زمین دیگر به معنای خانه تکانی واقعی است.

 

روز بیست و نهم: پارکینگ و گاراژ

 

تمیز کردن گاراژ و آن بخش از حیاط خانه‌های ویلایی که انبار می‌شود هم کار طاقت فرسایی است که به درد آخر هفته می‌خورد. وقتی که هوای بیرون هم خوب باشد. وقتی وسایل اضافی را بیرون آوردید، چرخ‌های خالی دوچرخه را هم باد کنید.

روز سی ام: ماشین


کار پارکینگ که تمام شد خود ماشین را هم از قلم نیندازید. هر چیزی که مشخصا آشغال است را دور بندازید. (بطری‌های خالی آب و قوطی خالی دستمال کاغذی). داشبورد را هم نگاه کنید ممکن است کارت بیمه‌‌‌ی تاریخ گذشته و تنقلاتی که تابستان قبل ذوب شده‌‌اند را در آن پیدا کنید.

هر چه که مانده

 

هرکس خودش بهتر می‌داند که کجای خانه و زندگی اش نیاز به مرتب کردن دارد. اگر توی فهرست این سی روز پیدایش نمی‌کنید، به عنوان آخرین کار برنامه در نظرش بگیرید. شاید یک زیرشیروانی یا یک انبار اضافی باشد، زیرپله یا پاسیو باشد یا سبدی پر از وسایل دوران کودکی تان.

 

شکستن یک کار سنگین مثل خانه تکانی به رشته‌ای از فعالیت‌های کوچک تر، آن را قابل کنترل و قابل تحمل می‌کند. تنها در سی روز شما یک خانه‌‌‌ی خیلی خلوت تر و تمیز تر خواهید داشت و حتی شاید وسایلی را پیدا کنید که از دیدار دوباره‌شان ناامید شده بودید. چیزهایی بیابید برای فروختن، و چیزهایی برای هدیه دادن.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *