راهنمای طراحی داخلی, فضاهای خارجی, فضاهای داخلی, مصالح طراحی

هر آنچه باید درباره ی سقف کاذب کناف در طراحی داخلی بدانید

برای شناخت کناف، مزایا و معایب آن با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بر خلاف تصور عموم، سقف یک عنصر مهم در دکوراسیون داخلی می باشد که با توجه و طراحی صحیح آن، شاهد تغییر شگفت آوری در فضای داخلی می شویم. هنوز خیلی از سقف های موجود، تنها با رنگ های ساده پوشیده و رها شده یا به یک گچ بری و استفاده از ابزارهای قدیمی دور تا دور، بسنده شده است. اگر خواهان تغییر دکوراسیون داخلی بویژه سقف هستید، این پست را از دست نداده و با سقف کاذب کناف، این آشنای دیرینه و ماندگار، آشنا شوید.

معرفی کناف

 

همه ی ما احتمالا بارها نام کناف به گوشمان خورده است، در واقع کناف، نام تجاری یک شرکت آلمانی است، که در سال 1933 م تاسیس و دارای بیش از 150 کارخانه فعال در 37 کشور جهان است. در واقع بزرگترین تولید کننده سیستم های ساخت و ساز خشک در جهان می باشد. به واسطه ی این شهرت، در کشور ما بجای استفاده از واژه ی صحیح سقف کاذب، از این برند نامی، یعنی کناف، استفاده می شود.


مثل خیلی از واژه های دیگر که بجای نام خود محصول برند تجاری معروف و اولیه ی آن بیان می شود. ریکا بجای مایع ظرفشویی، کلینکس بجای دستمال کاغذی وغیره.

سقف کاذب کناف چیست؟

 

سقف کناف، نوعی از سقف کاذب است که از مواد پنل گچی یا غیر گچی پیش ساخته تولید شده و بنا به نوع طراحی، این صفحات متفاوت بوده و توسط پروفیل های نصب شده به سقف سازه متصل می گردد.


سقف کناف دو نوع ثابت و متحرک دارد که بنا به محل استفاده و کاربردش، از یکی از آن ها استفاده می شود. مثلا در برخی موارد نیاز است به فضای بین سقف سازه و کاذب دسترسی داشته باشیم، درنتیجه از نوع متحرک آن استفاده می شود و با تعبیه ی دریچه هایی در آن، بخوبی نیاز برطرف می شود.

جنس کناف و انواع آن

 

در واقع این صفحات پیش ساخته، از جنس گچ هستند که لبه های آن با نوعی کاغذ مخصوص پوشانده و یکپارچه می گردد. در اصطلاح گچ برگ ها یا پنل های گچی کناف، انواع مختلفی همچون: پنل معمولی، پنل مقاوم در برابر رطوبت یا حریق و حتی هر دو را شامل می شود، که هریک بسته به نوع کاربردی آن اجرا می گردد.

کاربرد کناف

 

پوشش نهایی در زیر سقف سازه ای است که در کاربری های مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور پوشش تاسیسات عبوری زیر سقف – اجرای نورمخفی – مقاومت و عایق قرار دادن آن و یا صرفا جهت زیبایی و دکوراسیون داخلی از سقف کاذب با پنل های گچی استفاده می شود.
سقف کاذب در تمام محیط ها ی مسکونی – تجاری و اداری تقریبا قابل استفاده است. فقط به چند نکته باید توجه شود. اول اینکه ارتفاع محل مورد نظر سنجیده شود و با کارشناس مربوطه مشورت گردد، برخی فضاها ارتفاع سقف بیش از اندازه کم و اجرای دلپذیری را در انتها شاهد نخواهیم بود و به اصطلاح طرح، خود را نشان نمی دهد. نکته بعد، طرح سقف کاذب است، که بنا به کاربری متفاوت حتی در یک منزل مسکونی، طرح هایی مناسب پذیرایی و برخی دیگر با اتاق خواب ها تناسب دارد.

تنوع در طراحی و اجرای این نوع از سقف کاذب بالاست و به همین خاطر همچنان بازار پر رونقی داشته و زیبایی دلچسبی به محیط القا می کند. طرح اجرایی مختلفی را در عکس ها مشاهده می کنید که ضمن انتخاب آنها می توانید از یک طراح متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

مزایای سقف کاذب کناف

 

1- مقرون به صرفه
2- نصب سریع و آسان
3- قابلیت پوشش سطوح وسیع
4- سبک بودن
5- دسترسی به فضای مخفی و تاسیسات از دیچه ها
6- انعطاف بالا و تنوع زیبا
7- قابل استفاده بلافاصله پس از اجرا
8- امکان نور پردازی روکار و توکار(مخفی)
9- سهولت تعمیر
10- عایق بودن

معایب  


عیوب شاخصی در مورد این سقف ها وجود نداشته بلکه توصیه لازم، استفاده از پنل های مرغوب از برند های معتبر تجاری و همچنین سپردن اجرا به گروه حرفه ای و متخصص است تا کیفیت کار حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *