اثاث و لوازم, راهنمای طراحی داخلی, فضاهای داخلی, مصالح طراحی

بازسازی آسان و ارزان آشپزخانه با برچسب نوسازی کابینت

بازسازی آشپزخانه قدیمی با کمترین هزینه

استفاده از برچسب نوسازی کابینت به عنوان راهی برای بازسازی آسان و ارزان آشپزخانه محبوب شده است. دو نمونه بازسازی و روش کار را این‌جا ببینید.

برچسب نوسازی کابینت، که به اسم روکش چسبدار کابینت هم معروف است، از مصالح کاربردی برای بازسازی آسان و ارزان آشپرخانه به ویژه در خانه‌های سازمانی و کرایه‌ای و آشپزخانه‌های کوچک است. با کمترین هزینه ظاهر آشپزخانه را عوض می‌کند و هرکس قدری مهارت داشته باشد و حوصله به خرج دهد ازعهدۀ نصب آن بر می‌آید. با جدا کردن آن آسیبی به کابینت‌ها نمی‌رسد و می‌شود روی آن هم از برچسب دیگری استفاده کرد. در مطلب امروز قرار است استفاده از برچسب نوسازی کابینت را دو نمونه بازسازی ارزان کابینت آشپزخانه را با هم ببینیم. این دو بازسازی به جز هزینۀ کم، یک ویژگی دیگر هم دارند، این که با رنگ زدن چوب یا فلز نمی‌شد تغییر مورد نظر را در کابینت‌ها ایجاد کرد.

 

 

آشپزخانه رنگارنگ با 20 مدل کاشی دیواری جذاب

 

 

برچسب نوسازی کابینت برای آشپزخانۀ باسلیقه

آشپزخانۀ مثال اول مربوط به یک خانۀ سازمانی است. ساکنان خانه، آشپزخانۀ سفید رنگ را پسندیده بودند. اما بعد از این که وسایل خانه مثل یخچال و لباسشویی را چیدند، متوجه شدند که رنگ کابینت‌ها در برابر سفید یخچالی به زردی می‌زند.

اختلاف رنگی که تا این اندازه کم باشد، حالتی بلاتکلیف به دکوراسیون می‌دهد. زیرا چنین دکوراسیونی زیبایی خود را نه از یکدستی و رنگبندی مونوکروم می‌گیرد و نه حاصل کنتراست رنگ است. از آنجایی که اهالی خانه طرفدار ایجاد کنتراست و رنگ‌های تند و تیره برای کابینت نبودند، تصمیم گرفتند با استفاده از تغییر طرح و نقش، بر تفاوت ناخواستۀ میان کابینت و اثاثیه تأکید کنند.

برای این کابینت‌ها برچسب کابینت طرح چوب با رنگ روشن را انتخاب کردند. درهای کابینت را می‌شد جدا کرد، اما به کشوها و کابینت‌های بالا همان‌طور که سرجایشان بودند برچسب زده‌اند. در این وضعیت باید برای برش به جای قیچی از کاتر یا چاقو استفاده شود. برچسب را هم بهتر است با یک کاردک پلاستیکی (که نوک‌تیز نباشد.) به سطح کشو فشار داد.

 

برای تکمیل کار، پاخور کابینت‌ها با برچسب نوسازی کابینت به رنگ تیرِۀ چوب گردو پوشانده شده و دستگیره‌های پلاستیکی با فلزی عوض شده‌اند.

دستگیره‌های فلزیِ معمولی با اسپری به رنگ مسی در آمده‌اند. برای رنگ کردن همزمان دو سوی دستگیره‌ها از تکنیک جالبی استفاده شده: آن‌ها را روی پیچ‌هایشان سوار کرده‌اند و درون یونولیت ایستانده‌اند.

برچسب نوسازی کابینت برای تغییر سبک آشپزخانه

کار در مثال دوم قدری سخت‌تر بوده است. نکتۀ جالب دربارۀ بازسازی این آشپزخانۀ کوچک، تغییر شکل درب کابینت‌ها، از مدل وکیوم و قاب فرورفته به مدل تخت و ساده است. این کار مبتکرانه با استفاده از ورق پلی‌استر مایلار با ضخامت متوسط انجام شده است. بعد از آن، روی کار روکش چسبدار کابینت از جنس وینیل چسبانده‌اند.

اگر می‌خواهید این کار را امتحان کنید، به جز این دو قلم، فقط قیچی، چاقوی آشپزخانه یا کاتر، یک زیردستی برای اینکه زیر محل برش خط و خش نیفتد. نوارچسب دو رو و قوطی برای دستگیره و پیچ و مهره لازم دارید.


اولین قدم در این پروژه جدا کردن درها از کابینت و جدا کردن دستگیره و لولا و هرگونه یراق‌آلات از درب است. قطعات مربوط به هر در را شماره بزنید و در یک قسمت جعبه بگذارید تا گم نشوند.

میز یا سطح زیر کار هرچه بزرگ‌تر باشد بهتر است. روی میز بزرگ با خیال راحت‌تری می‌توانید کاغذ را اندازه بگیرید، برش بزنید و دور درِ کابینت بپیچانید. درست است که با یک بازسازی با مصالح ارزان سرو کار داریم، اما نتیجه نباید شلخته و بی‌کلاس به نظر برسد. کار اصلی از این‌جا شروع می‌شود:

 

1. طول و عرض قسمت بیرونی درب هر کابینت را اندازه بگیرید و ورق پلاستیکی را به همان اندازه برش بزنید. ورق باید به اندازۀ تمامِ در باشد، نه فقط قاب فرورفتۀ آن، وگرنه حتی اگر ضخامت کافی داشته باشد، بعدا خط نازک بین قاب و ورق از زیر برچسب کابینت معلوم می‌شود. با نوار چسب دو طرفه دور تا دور لبۀ درب را بپوشانید. ورق را روی آن بچسبانید و محکم به لبه‌ها فشار دهید. اگر اضافیِ ورق از لبه بیرون زده، آن را ببُرید. ورق مایلار باعث می‌شود سطح یکنواخت و نسبتا محکمی به دست بیاید.

2. برچسب نوسازی کابینت را بزرگ‌تر از اندازۀ در برش بزنید، طوری که بشود آن را دور لبه‌ها خم کرد و پشت در به مقدار مورد نظر تا زد. درب را وسط کاغذِ برش خورده قرار بدهید و گوشه‌ها را مطابق شکل برش بزنید.( برای این‌که در دقیقا وسط باشد، از شبکۀ پشت برچسب استفاده کنید، اما اگر احتمال اشتباه هست، خط تا خوردن از هر طرف را پشت کاغذ با مداد علامت بزنید.)

3. با دقت برچسب را از روی لبه‌ها به سمت پشت در تا کنید. هنگام تا زدن حتما با خط‌کش خطِ تا بیندازید. ترفند کار در این شیوه این است که لایه‌ی پشتی روکش وینیل را حفظ کنید. بعدا فقط قسمت مربوط به هر لبه‌‌ای که تا می‌زنید را به نوبت بردارید. در این صورت برچسب کابینت به پشت درب محکم می‌شود. با نگهداشتن لایۀ محافظ، سطح رویی محکم‌تر و صاف‌تر از کار در می‌آید.


4. در این مرحله از خطوطِ تا به عنوان راهنما استفاده کنید. از محل آن‌ها لایۀ محافظ برچسب را جدا کنید. در هر مرحله فقط برچسب یک لبه را برداشته و آن را تا بزنید. با توجه به عکس، تا زدن را از لبۀ پایینی شروع کنید، بعد به سراغ لبۀ بالا بروید و دست آخر کناره‌ها را بچسبانید. این ترتیب برای ظاهر تمام شدۀ شکلیل، مناسب‌تر است. قسمت اضافی در لبه‌های پایین و بالا را نیز برش بزنید که از گوشه‌ها بیرون نزنند. برای تمیز در آوردن کنج‌ها باید حوصله به خرج دهید.

5. محل نصب لولا هم نیازمند برش کاغذ است و در آخرین مرحله باید برچسب کابینت را در جای پیچ‌های دستگیره سوراخ کنید. این کار را قبل از چسباندن انجام ندهید. هر قدر هم که اندازه گرفته باشید بازهم سر جای خودش نمی‌افتد.

با هم دیدیم که چگونه برچسب نوسازی کابینت توانست به بازسازی آسان و ارزان آشپزخانه در یک خانۀ سازمانی و خانه‌ای با آشپزخانۀ کوچک کمک کند. تفاوت ملایمی که طرح و نقش روکش چسبدار کابینت ایجاد می‌کرد در مثال اول عامل ترجیح آن بر رنگ بود. در آشپزخانۀ دوم نیز اساساً تغییر مدل درب کابینت با رنگ امکان‌پذیر نبود. تنها راه باقی مانده عوض کردن درهای کابینت بود که اختلاف قیمت مصالح و هزینۀ نصب آن با کاغذ پشت‌ چسبدار بسیار قابل ملاحظه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *