اثاث و لوازم, راهنمای طراحی داخلی, فضاهای داخلی

در نورپردازی میز ناهارخوری به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب لوستر متناسب با میز ناهار خوری، مطالب این پست را دنبال کنید.

در خانه های بزرگ، اتاق ناهارخوری، به صورت مجزا طراحی و دکور می شود. اما درخانه های آپارتمانی کوچک، فضای ناهارخوری، فقط با گذاشتن میزی با ابعاد مورد نیاز، کفایت می کند. نورپردازی میز ناهارخوری، در زیبایی و دکوراسیون منزل بسیار مهم و تاثیرگذار است. تمایل به نور کافی برای غذا خوردن، امری بدیهی است. معمولا موقع صرف غذا در منزل، زمان مناسبی برای دورهم جمع شدن و گفت و گو و تعامل است، درنتیجه علاوه بر مشخص بودن غذا و محتویات میز، برای دیدن چهره ی افراد، باید نور کافی وجود داشته باشد.

از دو روش کلی می توان، برای نورپردازی میز ناهار خوری، استفاده کرد. (لوستر و آویزهای سقفی یا آباژورهای ایستاده و بلند) با توجه به نکات زیر یکی از آن ها را انتخاب و اگر فضای بزرگتری دارید از ترکیب آن استفاده کنید. هنگامی که از چند منبع نور استفاده می کنید، تمرکز نور را به سمت میز قرار دهید.


میز ناهار خوری شما در کجای خانه قرار دارد؟ دیوار دکوراتیو، یا عنصر دیگری برای نمایش، وجود دارد یا خیر؟
پاسخ این سوال ها، به شما کمک می کند، تصمیم بهتری، در انتخاب لوستر مورد نظر داشته باشید. اگر همه چیز ساده است، استفاده از لوستر، با طرح ها و شکل های مختلف با جزئیات بیشتر، توصیه می شود.


چراکه تمرکز بیننده را به خود اختصاص می دهد و علاوه بر تامین نور، سبب زیبایی و جلوه دادن به فضا می شود. اما در صورتی که همه چیز، طرح دار است و دکوری های تزیینی مختلفی در قسمت ناهارخوری وجود دارد، از چراغ های آویز ساده و شیک استفاده کنید. نکات زیر به شما در انتخاب مناسب لوستر یا چراغ های آویز، جهت نورپردازی میز ناهارخوری کمک خواهد کرد.

1. سبک دکوراسیون

 

خانه هایی که سبک رسمی و کلاسیک دارند، از لوسترهای بلوری، با ظرافت و جزئیات بیشتر استفاده می شود. لوسترهای فلزی همچون، برنز طلایی هم پیشنهاد جذابی است. اما اگر سبک مدرن در خانه، حکم فرماست، به سراغ آویزهای چراغی ساده با متریال های طبیعی مثل چوب و طناب بروید. لوسترهای مدرن با اشکال هندسی، هنگام پخش نور، فضا را زیبا و جذاب می کند. در تصاویر، نمونه های پیشنهادی مختلفی از انواع آویزها را مشاهده می کنید.

2. اندازه مناسب

 

با توجه به فضا و ابعاد میز ناهارخوری، لوستر را انتخاب کنید، تناسب در زیبایی بسیار موثر است. اگر از لوسترهای بزرگ و طرح خاص استفاده شود، تمرکز بیننده را جلب می کند، و بقیه ی عناصر دکوراسیون دیده نمی شود. در برخی فضاها، آنقدر فضا ساده است، که برجسته کردن یک عنصر دکوراتیو، بجا و مناسب است.

3. انواع میز

 

برای میزهای مستطیل و مربع، لوستر و چراغ های مربع، بیضی، مستطیل و روشنایی های خطی و برای میزهای گرد، چراغ های آویز گرد، مثلث و چند ضلعی، انتخاب مناسبی است.

4. موقعیت آویز لوستر

 

هدف روشنایی باید مشخص باشد، در برخی فضاها، روشنایی به اندازه ی کافی وجود دارد و وجود لوستر، فقط برای روشنایی میز در نظر گرفته می شود. اگر هدف روشنایی، فقط سطح میز و به صورت متمرکز است، از لوسترهای غیر شفاف، که دارای نور هدف دار است، استفاده کنید. ولی اگر، روشنایی محیط هم مد نظر قراردارد، از لوسترهای شفاف برای عبور و پخش نور استفاده کنید.

5. میزان روشنایی

 

روشنایی و میزان نور، با توجه به فضای منزل شما انتخاب می شود. اگر در اطراف، دکوری یا طرح خاصی دارید و می خواهید، آن را به نمایش بگذرید، از لوسترهایی که تمام جهات آن شفاف است، برای دید حداکثری فضاهای مجاور استفاده کنید. اما اگر نمی خواهید، نور و توجه به دیگر فضاها معطوف شود، از لوسترهای با جداره ی سلب استفاده کنید و نور را به سطح میز ناهارخوری متمرکز کنید. میز های بزرگ از یک نور متمرکز استفاده نکنید، چند نور آویز تک، در فواصل معین قرار دهید.

6. ارتفاع سقف

 

در سقف های مسطح، محدودیت نداریم و از انواع آویز استفاده می شود. اما در سطوح شیبدار، انواع ساده تری کاربرد دارد. در سقف های کوتاه به جای استفاده از چراغ های آویز، از انواع آباژور استفاده کنید. به ارتفاع نصب لوستر از سطح روی میز توجه کنید. 70- 90 سانتی متر استاندارد است. آویز باید در ارتفاع مناسبی قرار بگیرد تا اولا سطح میز را روشن کند و ثانیا چهره افراد مشخص باشد. جلوی دید هم گرفته نشود و دسترسی به غذا با مزاحمت لوستر همرا نباشد.

میز ناهارخوری با نورپردازی و تزیین خوب، افراد را به ذوق آورده و سبب دعوت کنندگی می شود، و عنصر مهمی در تغییر دکوراسیون منزل است. امیدواریم با در نظر گرفتن مطالب این پست، انتخاب مناسبی برای تامین نور میز ناهارخوریتان داشته باشید و زیبایی فضا را دو چندان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *