بازسازی ساختمان, راهنمای طراحی داخلی, مصالح طراحی

راهنمای انتخاب کاشی شیشه‌ای : انواع و مدل‌های تایل شیشه‌ای دکوراتیو

کاشی شیشه ای طرحدار

تایل شیشه‌ای دکوراتیو، علاوه بر تنوع مدل‌، از نظر ساخت نیز به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شود. هدف راهنمای امروز، کمک به انتخاب کاشی شیشه‌ای از میان این محصولات متنوع است.

تایل شیشه‌ای دکوراتیو یکی از قدیمی‌‌‌‌ترین مصالح موجود در بازارهای دنیاست که هنوز از مد نیفتاده است. قدمت آن را بیش از چهار هزار سال هم گفته‌اند و ده سالی می‌شود که به خاطر مشخصاتی مثل زیبایی و تنوع، دوباره مورد توجه قرار گرفته است. کاشی‌های شیشه‌ای در قدیم برای تزئین نما و موزائیک‌کاری استفاده می‌شدند. اما امروزه بیشتر در فضاهای داخلی مثل حمام و آشپزخانه به کار می‌روند. مزایای تایل شیشه‌ای در این فضاها به زیبایی محدود نمی‌شود. امروز دربارۀ همین مزایا و البته محدودیت‌ها و همین‌طور انواع و مدل‌های این محصول نوشته‌ایم تا دربارۀ انتخاب کاشی شیشه‌ای راحت‌تر تصمیم بگیرید.

مزایای تایل شیشه‌ای دکوراتیو

 

موقع انتخاب کاشی، شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که وقتی همه جور کاشی و سرامیک پرسلان در بازار هست، چرا اصلا دنبال تایل شیشه‌ای بگردیم؟ تفاوت تایل شیشه‌ای دکوراتیو با کاشی‌‌‌های دیگر چیست؟

 

در این باره می‌شود به دو ویژگی ظاهری و دو ویژگی کاربردی این نوع کاشی اشاره کرد:

 

1. تنوع شکلی تایل شیشه‌ای دکوراتیو

در حالی که کاشی لعابی و سرامیک پرسلانی بیش‌‌‌‌تر به شکل‌‌‌های مستطیل ومربع عرضه شده‌اند و شکل‌‌‌های دیگرشان محدود، کمیاب و گران است، کاشی‌‌‌های شیشه‌ای محدودیت شکلی ندارند، از مربع و مستطیل ریز و درشت گرفته تا دایره و شکل‌‌‌های هندسی و انتزاعی دیگر.

 

مطلب پیشنهادی: طریقۀ نصب کاشی شیشه‌ای و دانستی‌های نگهداری از آن

 

2. تنوع تایل شیشه‌ای دکوراتیو در میزان شفافیت

درست است که کاشی‌‌‌های معمولی تنوع رنگی بسیار بالایی دارند. اما همۀ آن‌‌‌ها از مصالح مات و کدر به حساب می‌آیند. در حالی که کاشی شیشه‌ای ممکن است مات، نیمه‌شفاف یا شفاف باشد. بنابراین می‌توانید از مدل‌‌‌های یخی‌شکل تا کاملا براق را مطابق با ایدۀ دکوراسیون مورد نظرتان استفاده کنید. تایل شیشه‌ای را از نظر شفافیت در این مدل‌‌‌ها می‌توان دید:

 

  • تایل شیشه‌ای شفاف

این همان تایلی است که همه می‌شناسند. رنگی اما شفاف و یکدست.

 

  • تایل شیشه‌ای مات

طبق معمول و مثل بقیۀ شیشه‌‌‌های مات، لایۀ پشتی این تایل‌‌‌ها دیده نمی‌شود.

 

  • موزاییک شیشه‌ای

این مدل هم خیلی معروف است. یک صفحه مرکب از تایل‌‌‌های کوچک معمولا شیشه‌ای مات یا شفاف مخلوط با تکه‌‌‌های سنگ.

 

  • تایل-شیشه‌ای حباب‌دار

درون این مدل شیشه حباب‌‌‌هایی گیر افتاده‌اند که باعث می‌شود کاشی شیشه‌ای ضخیم و عمیق به نظر برسد.

 

  • تایل کریستالی

تایل کریستالی از شیشه‌‌‌های شفافی ساخته شده که پشتشان رنگ زده‌اند و حرارت داده‌اند تا رنگ به شیشه بچسبد.

 

  • اِستین‌گلاس (تایل چندرنگ)

این مدل شیشه در همان زمان ساخته شدن با رنگ مخلوط می‌شود. بعضی شیشه رنگی‌‌‌ها شفاف‌ترند اما برخی رگه‌رگه یا زنگار دارند.

 

شفافیت و درجه‌بندی آن از مهم‌ترین مزایای تایل شیشه‌ای است که زیبایی آن را خیلی به زیبایی طبیعی جواهرات نزدیک می‌کند. با کمک این ویژگی می‌توانیم فضایی ایجاد کنیم که همزمان رنگی، دل‌باز و در عین حال شیک باشد. در ادامۀ مطلب بازهم دربارۀ این ویژگی صحبت می‌کنیم.

 

3. مقاومت تایل شیشه‌ای دکوراتیو در برابر رطوبت

گذشته از زیبایی، تایل شیشه‌ای می‌تواند به اندازۀ کاشی و سرامیک عمر کند. حتی از نظر طبیعی شاخصه‌‌‌ای دارد که از سرامیک پیش می‌افتد: زیرا متخلخل نیست و رطوبت را جذب نمی‌کند، نفوذ رطوبت دشمن هر نوع کاشی است که باعث می‌شود قارچ و کپک بزند و از شکل بیفتد. اما این نگرانی بابت شیشه وجود ندارد. مگر اینکه درست نصب نشود. مقاومت در برابر رطوبت باعث شده است که کاشی شیشه‌ای در حمام‌‌‌ها برای تزئین دیوار پشت دوش و اطراف وان مورد استفاده قرار بگیرد.

 

4. پاکیزگی تایل شیشه‌ای دکوراتیو

کاشی شیشه‌ای با یک‌ دستمال نم‌دار با سادگی تمیز می‌شود. اگر هم لکۀ چربی گرفته باشد با آب گرم و صابون ملایم کاملا شسته می‌شود. این خصوصیت آن را به انتخاب ایده‌آلی برای کاشی ‌‌‌‌بین‌کابینتی تبدیل می‌کند. ضمن اینکه تایل شیشه‌ای بر خلاف سرامیک و تایل مرمری در مقابل رسوب گرفتن مقاومت خوبی نشان می‌دهد. اگر هم بعد از مدت طولانی بندکشی و اطراف آن رسوب گرفتند، باز هم پاک کردن آن ساده‌تر از مصالح دیگر است. می‌توانید از محلول‌‌‌های خانگی آب و سرکه یا جوش شیرین استفاده یا آب وایتکس روی سطح اسپری کنید.

 

انواع تایل شیشه‌ای دکوراتیو

 

به جز دسته‌بندی شکلی، تایل‌های شیشه‌ای براساس نحوۀ ساخت هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

 

– شیشۀ شیشه‌گری ( قالب‌ریزی)

شیشۀ ریختگی همان نوعی است که بیشتر می‌شناسیم. مواد سازندۀ شیشه در دمای بالا با هم مخلوط و شیشه‌‌‌ها در حالت مذاب قالب‌گیری می‌شوند. بعد از سرد شدن، سطح آن‌‌‌ها ممکن است صاف یا صیقلی و بافت‌دار باشد. شیشۀ قالبی تقریبا تنها مدلی است که قابلیت نصب در کف را دارد. زیرا سطح آن در فرایند تولید متحمل فشار شده و نشکسته است. برخی از این شیشه‌‌‌ها درونشان حباب دارند که یک حالت خیس به آن‌‌‌ها می‌دهد و چون شکل حباب هم مثل دانۀ برف منحصر به فرد است، این تایل‌‌‌ها شاخص می‌شوند.

 

– شیشۀ در هم جوش (فیوز گلاس)

فیوزگلاس از صفحات بزرگ لعاب سرامیک ساخته می‌شود. برای ساخت تایل، چند لایه از این صفحات در مراحل مختلف حرارت می‌بینند و در هم ذوب می‌شوند که باعث می‌شود این شیشه‌‌‌ها چند طرح و نقش داشته باشند. برخی از آن‌ها فقط از لعاب‌‌‌های رنگی ساخته شده‌اند و در بعضی‌هایشان لعاب فلز هم به کار رفته است. سطح تمام شده ممکن است صاف یا غیر یکنواخت باشد.

 

– شیشۀ سرد اندود (شیشه چاپی)

این مدل شیشه از صفحات ساده در دمای زیر 550 درجۀ سانتی‌گراد ساخته می‌شود و در آن پشت شیشۀ شفاف را رنگ می‌زنند. در فرایند تولید از حرارت دادن و ذوب کردن صفحه خبری نیست و فقط برش صورت می‌گیرد. در این روش می‌توان صفحات شیشۀ موجود و مستعمل را رنگ زد و مجددا استفاده کرد. این موضوع آن را به روشی دوستدار محیط زیست تبدیل می‌کند.

 

– شیشۀ زنگاری (‌‌‌‌اِستین‌گلاس)

این نوع تایل از صفحات بزرگ و رنگی بریده می‌شود. برخی وقت‌‌‌ها بافت دارد. برای کف‌سازی مناسب نیست اما برای دیوار و پنجره بسیار زیباست. در آن‌ها از زه و بندکشی فلزی برای به هم وصل کردن این تایل‌‌‌ها استفاده می‌شود. زیبایی تایل‌های ‌‌‌‌اِستین‌گلاس نورپردازی از پشت یا نقش‌اندازی با الگوهای واترجت، افزایش می‌یابد. به خاطر پیچیدگی طراحی و ساخت، شیشه‌‌‌های ‌‌‌‌اِستین معمولا گران‌قیمت‌اند. اما قیمت‌‌‌های متوسط آن‌‌‌ها هم پیدا می‌شود.

 

– تایل شیشه‌ای دکوراتیو در خانه‌ها

… تایل شیشه‌ای را کجای خانه استفاده کنیم؟


تایل‌‌‌های شیشه‌ای دکوراتیو معمولا در فضای داخلی استفاده می‌شوند. معماران و طراحان داخلی به شکل مؤثری از تایل شیشه‌ای دکوراتیو برای ارتقای زیبایی فضاهای داخلی مثل حمام و آشپزخانه و حتی ناهارخوری، فضاهای نیمه‌باز مثل پاسیو و فضای باز اطراف حوض و استخر استفاده می‌کنند.

 

انتخاب کاشی شیشه‌ای برای آشپزخانه

تایل‌های شیشه‌ای را بیشتر از همه در آشپزخانه‌‌‌ها و به عنوان کاشی ‌‌‌‌بین‌کابینتی می‌بینیم. کاشی شیشه‌ای ‌‌‌‌بین‌کابینتی توانایی ایجاد کنتراست ملایم را دارد.

خیلی از مردم، رنگ‌‌‌های تیره یا نسبتا تیره مثل کرِم، قهوه‌ای و طوسی را برای آشپزخانه و روشویی می‌پسندند اما برای خیلی‌‌‌های دیگر این رنگ‌‌‌ها تیره هستند و آشپزخانه را تاریک و قدیمی نشان می‌دهند. در این موارد کاشی‌‌‌های شیشه‌ای دکوراتیو نسبت به کاشی ‌‌‌‌بین‌کابینتی سرامیکی انتخاب بهتری هستند. چون شفافیت می‌تواند تیرگی آن‌‌‌ها را تعدیل و خوشایندتر کند.

انتخاب تایل شیشه‌ای برای فضاهای خیس: حمام، سرویس بهداشتی، استخر

 

از ترکیب درخشش قطرات آب و درخشش شیشه و دوام شیشه در برابر آب و حرارت در طراحی استخر و حمام استقبال زیادی می‌شود.

اگر حمام یا آشپزخانه کوچک است و می‌خواهید با تایل‌‌‌های رنگی کمی به آن جلوه بدهید، تایل‌‌‌های شیشه‌ای به خصوص آن‌هایی که حالت زنگاری و آینه‌ای دارند بهتر از هر کاشی دیگری هستند. خاصیت بازتابی آن‌‌‌ها به عمق دید اضافه می‌کند و فضای رنگی حمام، کوچک به نظر نمی‌رسد.

در حمام‌‌‌های بزرگ و استخرها برای کاهش یکنواختی و افزایش جذابیت کاشی شیشه‌ای در حمام، رنگ‌‌‌های تیره‌‌‌‌تر را پایین دیوار نصب کنید. رنگ متوسط را که قرار است رنگ اصلی حمام باشد در امتداد چشم و رنگ‌‌‌های روشن‌‌‌‌تر را در ارتفاع بالای سر. اجازه بدهید حمام یک رنگ اصلی داشته باشد و دو تای دیگر فرعی باشند.

ترجیحاً در حمام کنتراست رنگ ایجاد نکنید، یا لااقل رنگ‌‌‌های متضاد را در سطوح بزرگ استفاده نکنید. ممکن است در نمونه عکس‌‌‌هایی که می‌بینید جلب توجه کند و اوایل اجرا نیز به نظر جذاب باشد. اما خیلی زود چشم را آزار می‌دهد.

 

کاربرد تایل شیشه‌ای در شومینه

یکی از روش‌‌‌های جدید استفاده از تایل شیشه‌ای، نصب آن در شومینه و جلوه‌گری انعکاس شعله‌‌‌های آتش در شیشه است. منتها بسیاری از کاشی‌‌‌های شیشه‌ای تحمل تغییر شدید دما را ندارند و حتما باید از تایل مخصوصی استفاده کنید که سازنده دوام آن را ضمانت کرده باشد.

 

محدودیت‌های کاربرد تایل شیشه‌ای دکوراتیو


اکنون ببینیم کجای خانه و تحت چه شرایطی بهتر است از این محصول استفاده نکنیم :


کاشی شیشه‌ای و محدودیت بودجه

تایل شیشه‌ای کمی از کاشی‌‌‌های دیگر گران‌‌‌‌تر است. بنابراین بودجۀ ناکافی می‌تواند کاربرد آن را محدود کند. اما زود نا امید نشوید.

می‌توانید به جای کاربرد در سطوح بزرگ، مثل تمام دیوارهای حمام یا بین همۀ کابینت‌ها، آن را در سطوح کوچک برای تزئین حمام یا آشپزخانه استفاده کنید. از جمله بالای اجاق گاز یا به صورت نوار تزئینی پشت دوش و داخل تاقچه.

 

کاشی شیشه‌ای در کف‌سازی

برخی سازندگان کاشیِ شیشه‌ای مخصوص کف را نیز تولید کرده‌اند. اما به طور کلی، تایل دکوراتیو شیشه‌ای گزینۀ ایده‌آلی برای کف‌سازی نیست. هم نصب آن دشوار است و شیب‌بندی مزید بر علت می‌شود و هم در معرض ترک خوردن و شکستن قرار می‌گیرد. و از آنجایی که مصالح ارزانی نیست، بهتر است جایی که زود فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض پیدا می‌کند، نصب نشود. به جز این، کاشی شیشه‌ای لغزنده است و انتخاب خوبی برای کف فضاهای خیس مثل استخر و حمام به شمار نمی‌رود. علاوه بر کف، اگر دیوار زیر تایل هم ناصاف و ناهموار باشد منجر به شکستن شیشه می‌شود.

مطلب راهنمای امروز ما به شما گفت که تایل شیشه‌ای دکوراتیو چه فرقی با انواع دیگر تایل و کاشی دارد، چه انواعی دارد، چه مزیت‌ها، کاربردها و محدودیت‌‌‌هایی دارد. با توجه به مزایای تایل شیشه‌ای، می‌توان نتیجه گرفت که اگر دنبال مدلی از کاشی هستید که هم ترند و محبوب باشد و هم زود از مد نیفتد، تایل شیشه‌ای دکوراتیو را انتخاب کنید. بعد از گذر از هفت خان انتخاب کاشی شیشه‌ای، نوبت به نصب آن می‌رسد که دشواری‌‌‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد و در نوشتۀ آینده به آن می‌پردازیم.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *