اثاث و لوازم, راهنمای طراحی داخلی, فضاهای داخلی

راهنمای طراحی میز کنسول : شیوه‌های چیدن وسایل

قرار است با کاربرد یک مبلمان محبوب در خانه‌های امروز، یعنی طراحی میز کنسول و تزیین آن آشنا شویم.

شاید گاهی چشمتان به یک فضای خالی در خانه افتاده باشد و با خود گفته باشید که یک چیزی اینجا کم است، جای یک چیزی خالی است. شاید این جای خالی را یک میز کنسول بتواند پر کند. میز یا آینه کنسول یکی از کاربردی‌‌‌‌ترین‌ تکه‌های مبلمان خانگی است و اگر به شکل مناسب انتخاب و چیده شود، هم فضا و سطح اضافه‌‌ی ارزشمندی برای جا دادن خرده ریزهای دمِ دست فراهم می‌کند و هم مثل ویترین لوکسی است که در آن هر چه می‌خواهید را به نمایش بگذارید، از سوغاتی‌ها و یادگاری‌ها گرفته تا گل‌های رنگارنگ و عکس‌های خانوادگی. یک میز کنسول مانند بوم سفیدی است که شما به میل خود طراحی‌اش می‌کنید.

میز کنسول می‌تواند کاملا دکوراتیو باشد، نمایانگر سلیقه و شخصیتی که می‌خواهید به مهمان‌ها نشان دهید. یا می‌تواند کمد، کشو و طبقه داشته باشد تا نقش عملکردی‌‌‌‌تری بر عهده بگیرد. جایی که آن را می‌گذارید تعیین کننده‌‌ی نقشی است که دارد. مثلا میز ناهارخوری هم برای نمایش ظروف و هم نگهداری آن‌ها کاربرد دارد و برای سلف سرویس هم استفاده می‌شود. میز کنسول در ورودی‌های کوچک هم هر دو نقش را ایفا می‌کند. اما میزی که در نشیمن یا پذیرایی است بیشتر نقش دکور دارد.

 

10 تا از خاص‌ترین و شیک‌ترین اکسسوری‌های محبوب در دکوراسیون منزل

 

3 گام اساسی، برای مرتب کردن میز آرایش

همانقدر که مهم است میز کنسول ما چه چیزهایی را به نمایش بگذارد، همانقدر هم مهم است که آن‌ها را چگونه نمایش دهد. این که چیدمان آن چگونه باشد. متعادل و متقارن، نامتقارن، یگانه و منفرد یا دسته ای، امروز چند تا از این مدل‌ها را با هم مرور می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید و بگویید که کدامشان را ترجیح می‌دهید؟

طراحی میز کنسول متعادل و متقارن

 

بیشتر مردم چیدمان متعادل و متقارن را ترجیح می‌دهند. چرا که به رغم ظاهر رسمی اش نوعی آرامش را منتقل می‌کند و چشم نواز است. در این الگو از وسایل به شکل جفت در دو سوی میز استفاده می‌شود (مثلا یک جفت آباژور)؛ که یک شئ کانونی را در مرکز چیدمان قاب می‌گیرند. این روش ساده ایست و با کمترین تلاش بیشترین نتیجه را به بار می‌آورد.

برای اینکه الگوی شما بیش از حد تکراری به نظر نرسد، از اشیایی با ارتفاع‌های مختلف و سبک‌های متفاوت استفاده کنید. مانند قاب‌های فلزی راست گوشه و گلدان چینی پرتزئین. این کار یکنواختی بصری را می‌شکند و اجازه می‌دهد که چشم آزادانه میان اشیا حرکت کند.

میز کنسول نامتقارن

 

قرار نیست میز کنسول نامتقارن شلوغ یا شلخته به نظر برسد. در حقیقت طراحی آن نسبت به یک میز متقارن به دقت و تفکر بیشتری نیاز دارد. بیشتر وقت‌ها میان اشیای یک میز نامتقارن نوعی رابطه‌‌ی منطقی بر اساس شکل، اندازه و رنگشان برقرار است. اما نتیجه طوری است که این رابطه خود را در نگاه اول نشان ندهد، واضح نباشد و خودش را به رخ نکِشد.


طرح‌های نامتقارنِ موفق معمولا بر وزنه ای-یک شی درشت در یک سمت- تکیه دارند که چند تکه وسیله‌ی دیگر با ارتفاع‌های روبه کاهش به دنبال آن قطار می‌شوند. اگر فکر می‌کنید که میز کنسول نامتقارنتان آشفته شده، دو عنصر همرنگ انتخاب کنید و در دو سوی میز بگذارید تا به حرکت چپ به راست چشم نظم ببخشند.

طراحی میز کنسول کمینه (مینیمال، خلوت)

یک میز کنسول ساده که فقط یک عنصر تزیینی را به نمایش می‌گذارد. مثلا یک گلدان بزرگ پر از گل. نورپردازی هدفمند یا آینه‌ها و آثارهنری تکمیلی می‌توانند بالای سر یا کنار کنسول قرار بگیرند و توجه بیشتری را به آن چه نمایش داده‌‌‌اید جلب کنند.

یک پیشنهاد دوستانه: معلوم نیست که مهمان‌ها یا بقیه‌‌ی اعضای خانواده متوجه مینیمال بودن کنسول شما بشوند. و بیشتر امکان دارد که یک فضای خلوت تمیز تشویقشان کند که جاسوئیچی و خرت و پرت‌های دیگر را روی آن رها کنند. اینطور مواقع میزی که کشو داشته باشد مناسب‌‌‌‌تراست چون به حفظ نظم سطح بالایی کمک می‌کند.

دسته کردن اشیای روی کنسول

اما چرا میز کنسول محل نمایش مجموعه‌‌ای از اشیا نباشد؟ گزینه‌‌ای هوشمندانه برای خرده ریزهای زینتی که اگر در گوشه کنار اتاق پراکنده شوند جلوه‌‌ی خود را از دست می‌دهند. سعی کنید وسایل مشابه را با هم دسته کنید. ( مثلا قاب عکس ها) یا اکسسوری‌های متفاوتی که یک وجه مشترک دارند، مثلا جنس یا رنگ.

اشیای روی میز را در یک خط ردیف نکنید. بلکه کمی خلاقیت به خرج دهید. با جای وسایل بازی کنید، آن‌ها را پس و پیش کنید تا عمق ایجاد شود. عمق چیزی که است چیدمان شما را در چشم دیگران بسیار جذاب‌‌‌‌ترو حرفه‌ای‌تر جلوه می‌دهد.

چیدن گل‌ها روی میز کنسول

 

گل‌ها میز را از حالت معمولی خود خارج می‌کنند. گل‌های تازه و طبیعی آن را از حالت روزمره و یکنواخت هم خارج می‌کنند. راهی نسبتا آسان برای سرزنده کردن فضای داخلی. گل‌ها را هم می‌شود یک سمت میز و هم درست در مرکز آن قرار داد. می‌شود دسته گلی را انتخاب کنید که رنگ‌های غالب در خانه را به نمایش بگذارد. یا خودش عاملی باشد که به میز کنسول و به فضای خانه رنگ ببخشد. می‌شود گلدان و گل‌ها را با سبک خود میز هماهنگ کرد. مثلا یک دسته گل که انگار تازه از دشت چیده شده با یک میز چوبی سبک روستیک. یا یک گلدان شیشه‌‌ای با گل‌های سفید یک رنگ برای الگوی مینیمالیستی مدرن.

به یاد داشته باشید که طرحی که برای یک نفر مناسب است شاید برای دیگری نباشد. پس چیدمان‌های مختلف را امتحان کنید. تا وقتی که به چشم خودتان قشنگ بیاید. برای حرفه‌‌ای جلوه دادن طرح میزهای کنسول ترفندهای بیشتری هم وجود دارد. در قسمت‌های آینده با آن‌ها برمی گردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *