بازسازی ساختمان, مصالح طراحی

طریقۀ نصب کاشی شیشه‌ای و دانستی‌های نگهداری از آن

نگهداری تایل شیشه ای

در این نوشته خواهیم گفت که چه نکاتی در نگهداری تایل شیشه‌ای دکوراتیو مهم است و چه مراحلی برای نصب این مدل کاشی باید طی شود.

پس از انتخاب از میان انبوه مدل‌‌‌های تایل شیشه‌ای دکوراتیو، نوبت به ملاحظات نصب آن می‌رسد. این که تایل را می‌خواهید کجا و چگونه نصب کنید نیز بر انتخاب مدل تأثیر می‌گذارد. هنگام خرید تایل شیشه‌ای حتما دربارۀ سازنده و فروشندۀ آن تحقیق کنید تا محصولی که تهیه می‌کنید، در برابر رطوبت و نوسان دمایی مقاومت کافی داشته باشد. اگر قرار است تایل را داخل یا اطراف شومینه، یا در نمای آفتابگیر نصب کنید، مقاومت در برابر نوسان دمایی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. همۀ این نکات در نگهداری تایل شیشه‌ای حائز اهمیت است.

 

برای کف‌سازی، به سراغ موزائیک‌‌‌های شیشه‌ای مقاوم‌‌‌‌تری بروید که مخصوص کف تولید شده‌اند. اگر تجربۀ نصب کاشی ندارید، استعداد خودتان را با تایل شیشه‌ای محک نزنید. زیرا اگر پشت کاشی شیشه‌ای توری وصل نباشد، نصب آن دشوار می‌شود و معمولا باید از نصاب حرفه‌ای کمک گرفت. در این‌جا طریقۀ صحیح نصب کاشی شیشه‌ای را برای اطلاع شما مرحله به مرحله با هم مرور می‌کنیم. اگر قبلا تجربۀ پروژه‌‌‌های مشابهی را داشته‌اید و فکر می‌کنید از عهدۀ نصب تایل شیشه‌ای برمی‌آیید. مراحل زیر را دنبال کنید:

 

بخش فروشگاه هوم ساز : خرید انواع تایل شیشه ای 

مراحل نصب کاشی‌ شیشه‌ای

 

1- انتخاب مصالح

یک فرایند نصب خوب با برنامه‌ریزی درست شروع می‌شود. برای انتخاب مصالح مناسب جست و جو کنید. در انتخاب تایل، داشتن توری پشتی (شبکه، مش) یک مزیت است. معمولا دستۀ تایل‌‌‌های شیشه‌ای با یک شبکه توری پشتشان به فروش می‌رسند. هدف از این کار نصب آسان‌‌‌‌تر است. و مخصوصاً برای نصب بین کابینت خیلی کمک می‌کند. در این مدل به راحتی می‌توانید بخشی از کاشی‌‌‌ها که اضافه می‌آیند را جدا کنید. بعد توری اضافی را قیچی کنید و آن وقت تایل‌‌‌های اضافی جدا شده را برش بزنید تا درز‌‌‌ها و فضاهای خالی را پر کنند. در انتخاب مصالح مکمل هم دقت به خرج دهید. مثلا می‌توانید از ملات بندکشی اپوکسی ضد میکروب استفاده کنید.

 

2- ارزیابی سطح نصب

باید با شمشه‌گیری اطمینان حاصل کنید که سطح مورد نظر برای نصب کاشی شیشه‌ای مطلوب است. بتن ساب خورده، سیستم‌‌‌های درای‌وال و هرگونه دیوار پرداخت شده و یکنواخت مناسب است. کف‌‌‌ها و دیگر سطوحی که پستی و بلندی دارند، چندان مناسب نیستند. اگر سطح پشت شیشه قرار است خیس شود، از تخته سیمانی باکیفیت برای زیرسازی استفاده کنید.

 

3- اندازه‌گیری محدودۀ کار

مساحت را حساب کنید تا بتوانید مقدار کاشی مورد نیاز و هزینۀ آن را تخمین بزنید. بین ده تا پانزده درصد به تعدادی که حساب کرده‌اید اضافه کنید. چون احتمال شکستن کاشی‌‌‌ها می‌رود.

 

4- ترسیم الگوی چیدن تایل‌ها

برای اینکه حساب و کتاب هایتان به هم نریزد، طرح محل نصب را بکشید. و ببینید تایل‌‌‌ها در طول و عرض محدوده جفت و جور می‌شوند یا نه. در لبۀ تایل‌‌‌ها 3.5 میلی‌متر درز انبساط در نظر بگیرید.

 

5- اجرای ملات زیرسازی

هنگام تهیۀ ملات، دستورالعمل‌‌‌های سازنده را دنبال کنید و ملات را لطیف بسازید.

 

یک لایۀ نازک ملات روی دیوار بزنید. وقتی ملات روی سطح قرار گرفت نوبت به قرار دادن تایل‌‌‌ها می‌رسد.

 

6- قرار دادن تایل‌ها

می‌توانید نصب را از بالا و سمت چپ محدوده شروع و در پایین سمت چپ آن تمام کنید. از شمشه برای اطمینان از صاف و همباد بودن سطوح استفاده کنید. هر تایلی را بعد از نصب به دیوار فشار دهید. مطمئن شوید که شیشه صاف نصب شده وگرنه راحت می‌شکند.

 

– برش تایل شیشه‌ای دکوراتیو

برش تایل‌‌‌ها چند روش دارد. اما اگر زیاد حرفه‌ای نیستید، از تیغ شیشه بر(الماس) استفاده کنید. نصاب‌‌‌های حرفه‌ای می‌دانند چه طور جلوی ترک خوردن و شکستن را بگیرند. مثلا پشت و روی شیشه را نوار چسب می‌زنند یا با سیلیکون بتونه می‌گیرند. یا از آب روغن و آب و صابون استفاده می‌کنند.

– تایل شیشه‌ای با پوشش کاغذ

بعضی تایل‌‌‌های شیشه‌ای با یک تکه کاغذ که رویشان چسبیده به فروش می‌رسند. این کاغذ به نصب یکدست و پیوسته کمک می‌کند. شاید این احساس را داشته باشید که دارید کاشی را پشت و رو نصب می‌کنید اما کار شما درست است. این کاغذ به راحتی بعد از نصب تایل و قبل از سخت شدن و خشک شدن ملات باید برداشته شود تا معایبِ جاگذاری، پیدا و رفع شوند.

 

7- اجرای ملات بندکشی

بگذارید 24 ساعت بگذرد.

اکنون کاشی در جای خود خشک و تثبیت شده است. می‌توانید بندکشی را شروع کنید. و روی سطح را کاملا با ملات بدون ماسه و با ماله بپوشانید. مهم است که دوغاب بدون ماسه باشد تا سطح صاف شیشه خراش نیفتد.

 

پیشنهاد مطلب : آشپزخانه رنگارنگ با 20 مدل کاشی دیواری جذاب

پس از تکمیل مراحل نصب، با یک اسفنج خیس، ملات باقی مانده را پاک کنید. وقتی ملات بین تایل‌‌‌ها کاملا خشک شد، می‌توانید با محلول آب و سرکه یا شیشه‌پاک‌کن ملایم سطح تایل‌‌‌ها را کاملا برق بیندازید. از پاک‌کننده‌‌‌های خیلی ساینده و اسیدی استفاده نکنید. جوش شیرین هم برای پاک کردن ذرات چسبیدۀ دوغاب قابل استفاده است.

 

اگر هرکدام از مراحل بالا برایتان مبهم است یا تجربۀ قبلی در نصب کاشی ندارید، نگاهی به قسمت اول و دوم راهنمای عمومی کاشی‌کاری بیندازید.

 

– نگهداری تایل شیشه‌ای دکوراتیو

 

چه چیزهایی را باید بعد از نصب و برای نگهداری تایل شیشه‌ای بدانیم؟

 

 

1. نگهداری تایل شیشه‌ای در برابر ضربه و سایش

شیشه در مقابل ضربه و سایش نسبت به کاشی‌‌‌های دیگر دوام کمتری دارد.

 

2. نگهداری تایل شیشه‌ای در برابر شوک حرارتی

 

شیشه نسبت به تغییرات شدید دما حساس است. برای تهیۀ انواع مقاوم‌‌‌‌تری که در نما، بالای گاز یا در شومینه و در معرض تغییرات سریع دما قابل استفاده باشند از تولیدکننده پرس و جو کنید.

 

3. نگهداری تایل شیشه‌ای در برابر انبساط دمایی

شیشه ضریب انبساط بالاتری از سنگ و سرامیک دارد بنابراین بندها باید با ملات نرم پر شوند و در مجاورت مصالح دیگر درز رعایت شود. و این هم دلیل دیگری برای نیاز به نصاب حرفه‌ای است.

 

4. نگهداری تایل شیشه‌ای و مسئلۀ انعطاف کم

کاشی شیشه‌ای مقاومت بالایی در برابر شکستن دارد به شرط اینکه زیرسازی خوبی داشته باشد. اگر زیرسازی تمیز انجام شود در سطح خمیده هم قابل اجراست. اما شیب‌بندی یا زیرسازی ناهموار بلای جان تایل شیشه‌ای است.

 

– شفافیت و نورگذری به عنوان شاخصۀ تایل شیشه‌ای دکوراتیو

نصب مدل‌های شیشۀ نورگذر باعث می‌شود رطوبت و حباب‌‌‌های پشت شیشه را اگر مستقیما به سطوح دیگر چسبانده شود ببینیم. بنابراین یا یک لایۀ میانی باید وجود داشته باشد، یا از تایل کدر استفاده شود که پشت آن با ملات سفید پر و با ماله تسطیح شده باشد. لایۀ میانی می‌باید استوار و صلب باشد و از مصالح ضد آب و نشکن انتخاب شود. تایل شیشه‌ای را مستقیم به سطح چوبی نچسبانید و ترجیحاً از ملات و چسب‌های ارگانیک استفاده نکنید.

 

– اهمیت ابعاد در نگهداری تایل شیشه‌ای

هر تایل بزرگتر از 7*15 سانتی متر ممکن است بر اثر تغییرات دمایی شدید بشکند. بنابراین کاشی شیشه‌ای بزرگ‌‌‌‌تر از این ابعاد را در حمام و دیگر فضاهای خیس و پر از بخار استفاده نکنید. مگر این‌که با روش خاصی تولید شده باشد. در فضاهای خیس برای هر قطعۀ بزرگ‌تر از 7*7 درز انبساط بگذارید.

امیدواریم این خودآموز نصب کاشی شیشه‌ای، اطلاعات لازم برای شروع نصب و نگهداری تایل شیشه‌ای دکوراتیو را در اختیار شما قرار داده باشد و تصمیم گرفته باشید که از بخش تایل شیشه‌ای دکوراتیو در فروشگاه هوم ساز هم بازدید کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *