فضاهای خارجی, فضاهای داخلی, مصالح طراحی

سنگ فرش محوطه سازی حیاط و باغ را چگونه انجام دهیم؟

سنگ فرش محوطه سازی حیاط و باغ

اگر به تازگی باغچه ای خریده اید و یا به دنبال تغییر دکوراسیون حیاط منزل هستید، از کاربرد و زیبایی سنگ در طراحی، غافل نشوید. سنگ فرش محوطه سازی، انواع مختلفی دارد که اگر به جا و درست در طراحی مسیر پیاده رو یا سایر قسمت‌ها استفاده شود، نتیجه بسیار زیبایی را به ارمغان می‌آورد. طراحی محوطه و فضای سبز، علاوه بر داشتن انواع گیاهان با شرایط مناسب، نیازمند ترکیب مصالحی است که، زیبایی فضای سبز و گیاهان را بخوبی جلوه دهد و دید و منظره ی چشم نواز و لذت بخشی را به وجود آورد. سنگ، چوب، آجر از مصالحی هستند که بسیار در محوطه سازی استفاده می شود.


قبل از هر گونه اقدامی، برای رسیدن به یک طرح دلخواه و زیبا، وقت بگذارید و از تصاویر زیر ایده بگیرید. با استفاده از انواع سنگ و سنگ ریزه های رنگی، محوطه باغ یا حیاط را آراسته و زیبا کنید.

سنگ ها انواع مختلفی دارد، که بنابر نوع کاربرد، از آن استفاده می شود. سنگ ریزه ها در ابعاد کوچکتر و متنوع، در کف سازی محوطه و طراحی موزاییک های سنگی جذاب، به کار می رود. این سنگ ها به وفور یافت می شود، در خیلی از مکان‌ها، امکان جمع‌آوری این نوع سنگ ریزه‌ها وجود دارد. اما شرکت‌های مختلفی، سنگ ها را در حجم و تعداد زیاد، با تنوع فوق العاده، به شما ارائه خواهند کرد. می توانید از افراد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید و با کمک آن ها طرح خود را اجرا کنید. غیر این تیم‌های تخصصی محوطه سازی، صفر تا صد اینکار را انجام می‌دهند و در نهایت محیطی متفاوت و زیبا با توجه به سلیقه و بودجه، در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

چگونه دکور بالکن را زیبا و جذاب کنیم؟

استفاده از سنگ در طراحی محوطه و باغ :

1- زیبایی سنگ

استفاده از سنگ در طراحی باغ، بسیار متداول است. سنگ بخاطر طبیعی بودن و انطباق فوق العاده با طبیعت، بسیار جذاب است. خاصیت سه بعدی آن، بسیار زیبا است و مقاومت زیادی دارد. به همین خاطر، از اولین گزینه‌های کاربردی در محوطه سازی است. با کمی ذوق و سلیقه، امکان اجرای طرح های بسیار شگف انگیز و متفاوتی وجود دارد. سنگ کف سازی محوطه، به راحتی از بین نمی‌رود و در برابر سرما و گرما، مقاوم است. پس در نتیجه بهترین گزینه برای طراحی محوطه سازی، استفاده از سنگ است.

 

2- انواع سنگ

غیر از جنس‌های مختلف سنگ، در ظاهر هم، سنگ‌ها بسیار متنوع هستند و دارای ابعاد و رنگ‌های متفاوتی می باشند.سنگ‌ها با اندازه‌ی بزرگتر، در طراحی آبشار، نیمکت، قطعات سنگین و سنگ ریزه در کف سازی محوطه، به کار برده می شود. برخی از انواع سنگ‌های طبیعی، دارای رنگ‌های زیبا و بسیار دلنشینی است، اما در برخی موارد هم می‌توان برای تزیین، آن‌ها را رنگ کرد. انواع سنگ برای کف سازی محوطه را در تصاویر می‌بینید.

3- کاربرد سنگ

از سنگ در قسمت‌های مختلف محوطه سازی استفاده می شود. پوشش کف در تمام قسمت‌های ساختمان مهم بوده و با توجه به معیارهای مختلفی، یکی از انواع آن کاربرد دارد. نوع پوشش کف در محوطه و اجرای آن، با توجه به کاربری و میزان بودجه ای که در نظر گرفته شده، انتخاب می شود.

سنگ و سنگ ریزه ها بخاطر قیمت مناسب و اجرای سریع و جذاب، همیشه پر طرفدار است. سنگ ریزه ها را می توان به صورت فله ای با در نظر گرفتن رنگ و محل آن استفاده کرد و یا با طراحی منحصر به فرد، با چینش جذاب، موزاییک سنگی ساخت. هنر موزاییک سنگی بسیار زیبا بوده و شما می توانید از کلیپ های موجود در سایت‌های مختلف، انواع متفاوت و روش‌های اجرای آن را دنبال کنید. طراحی مسیر پیاده رو با سنگ فرش، از پرکاربرد ترین کاربرد استفاده از سنگ در محوطه سازی است.

– پیشنهاد استفاده از سنگ در طراحی باغ و محوطه سازی:

 

– محل گلدان ها را با سنگ ریزه پوشش دهید. آبی که از گلدان خارج می شود، از لابلای سنگ ها عبور کرده و سریع خشک شده و از تجمع آب و به دنبال آن بوی نامطلوب، جلوگیری می شود.

 

– سنگ‌های مختلف با چیدمان خوب، پایه گلدان، استفاده می‌شود.

 

– مبلمان سنگی با انواع سنگ لاشه های بزرگ، ساخته می‌شود.

 

– دیوار محوطه یا باغ را با انواع سنگ ها پوشش دهید تا منظره جذاب‌تری حاصل شود.

 

– سنگ کف سازی محوطه و طراحی مسیر عبور در تمام قسمت‌ها، مهم‌ترین کاربرد سنگ در محوطه سازی است.

 

– کفپوش و طراحی مسیر پیاده رو

محل عبور، بین فضای سبز و درختان را، با استفاده از سنگ ریزه‌ ها طراحی کنید. برای آبیاری درختان و آسیب نرسیدن به گل ها، نیاز به عبور و مرور است، استفاده از سنگ‌های مقاوم و حتی ترکیب آن با مصالح دیگر، پیشنهاد جذابی است. طراحی خاص با سنگ ها، موجب جلب توجه و دعوت کنندگی شده و فضا را از یکنواختی در می آورد. مکان های امنی برای پیاده روی ایجاد شده و قطعا، بیننده را به طرف آن سوق می دهد.

 

استفاده از سنگ ریزه ها، در هنگام رفت و آمد صدای جالبی را به وجود آورده و احساس خوبی ایجاد می کند. اگر آن ها گرد و صیقلی هستند، جابجایی بیشتری خواهند داشت و باید برای آن، چاره ای اندیشید و اطراف آن را مهار کرد تا سنگ ریزه ها پخش نشوند. سنگ ریزه های شکسته، جابجایی کمتری دارند.

 

البته هنر استفاده از سنگ در کفسازی محوطه، دنیای جالب و متفاوتی دارد، هنر و خلاقیت آثار بسیار ارزشمندی را به جا می‌گذارد. اگر کلیشه مرسوم استفاده از سنگ لاشه های بزرگ در سنگ فرش را کنار بگذارید، با انواع سنگ‌های کوچکتر و زیبا، می‌توان طرح‌های زیبایی مثل نقاشی ایجاد کرد. در تصاویر، نمونه های اجرا شده‌ی این هنر زیبا را می‌بینید.

-دیوار سنگی

 

دیوارهای کوتاه محوطه را می توان با سنگ های لاشه ای با ابعاد بزرگ تر پوشاند. خاصیت سه بعدی و طبیعی بودن آن، زیبایی فضا را دو چندان می کند. فاصله بین سنگ ها، فرصت رشد دانه و گیاهان است و ترکیب جالبی را نشان می دهد. علاوه بر سنگ فرش محوطه سازی، در برخی از محل‌ها، با توجه به نوع طراحی، می‌توان دیوار کوتاه سنگی ساخت و برای پایه گلدان یا قرار دادن وسایل جانبی و تزیینی در محوطه استفاده کرد.

دنیای هنر و خلاقیت، بی‌انتهاست. علاوه بر موارد گفته شده، استفاده از سنگ در طراحی باغ و محوطه سازی، بسیار متداول است. هوم ساز در این پست، به صورت مختصر به ابعاد مختلف این هنر پرداخت. تجربه قدم زدن روی سنگ کف سازی محوطه، جالب و متفاوت است. به نظر شما، کدام یک از کاربردهای سنگ در محوطه سازی رایج است؟

 

پیشنهاد مطالعه: 

 

ترفندهای جذاب برای تزیین خانه با وسایل دور ریختنی

 

10 خانه زیرزمینی دیدنی در سراسر جهان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *