راهنمای طراحی داخلی, فضاهای خارجی

ویترین مغازه را چگونه طراحی کنیم؟

دکور ویترین مغازه

موثرترین عامل جذب مشتری، ویترین مغازه ی شماست. در این مقاله تکنیک‌های مهم در طراحی ویترین مغازه را معرفی می‌کنیم. نما مهم ترین عامل ارتباط انسان با بنا است. مسکونی، فرهنگی یا تجاری فرقی نمی کند. اولین ذهنیت فرد از مکان با نمای آن ساخته می‌شود. ویترین، موثرترین پل ارتباطی مشتریان، با مغازه است، به همین جهت، دکوراسیون ویترین مغازه، بسیار مهم است. بعضی از اوقات، یک واحد تجاری، چند بار تغییر کاربری می دهد، یکی از دلایل، نداشتن ویترین مناسب و به دنبال آن، دیده نشدن و کاهش مشتری است. در نتیجه، طراحی دکوراسیون مغازه بسیار اهمیت دارد. وقتی ویترین جذاب باشد، اگر عابری، قصد خرید هم نداشته باشد، ناخودآگاه توقف کرده و به تماشای آن می پردازد. در ادامه، نکات مهم در طراحی ویترین مغازه را بررسی می کنیم.

مطلب پیشنهادی: اتاق لباس در خانه را چگونه طراحی کنیم؟

7 نکته مهم برای طراحی دکوراسیون ویترین مغازه:

 

1- سادگی و خوانایی

ویترین مغازه، معرف کار شماست، پس باید به اندازه‌ی کافی، خوانا و شفاف باشد. مشتری به راحتی، کالا و اجناس فروشگاه شما را شناسایی کند. با توجه به اینکه کاربری مغازه ی شما، چه چیزی است، می توانید طراحی ویترین را مفهومی و قابل تامل، یا معمولی و عامه پسند انجام دهید. ولی در هر دو صورت باید از هدف اصلی دور نشود و در نگاه اول همه چیز قابل فهم و ساده باشد. ویترین مغازه باید آنچنان خوانا باشد که حتی هنگام عبور با ماشین در خیابان هم، بتوان نوع کالای ارائه شده در آن فروشگاه را تشخیص داد. دقت کرده اید وقتی به دنبال مغازه ای با کاربری خاص می‌گردیم، برخی از آنها به سرعت پیدا می شود اما در مقابل با اینکه چندبار به مغازه‌ای دیگر، مراجعه کرده‌ایم، ولی هر بار باید زمانی را صرف یافتن آن کنیم. دقیقا در این مواقع، همین خوانایی و نشانه گذاری صحیح به کمک می‌آید.

2- اندازه و ارتفاع مناسب

دکور و اجناس را، در خط دید رهگذران و مشتریان مغازه قرار دهید. تجربه ثابت کرده، آنچه در دید مستقیم است، بسیار مورد توجه قرار می گیرد. به طوری که بیننده، بدون اینکه چشمش بالا و پایین حرکت کند، اجناس و کاربری مغازه ی شما را، به راحتی تشخیص می‌دهد. تناسب و اندازه ی وسایل دکوری و کالاهای خود را، در طراحی دکوراسیون ویترین در نظر بگیرید. اگر هدف مشتری، مغازه شما باشد، مسلما چند لحظه ای توقف کرده و کل ویترین را برانداز می‌کند اما در مقابل، رهگذر در هنگام عبور از جلوی ویترین مغازه، در صورت داشتن دید مناسب به اجناس، امکان جذب وجود دارد. درنتیجه برای چیدمان ویترین، حتما ابعاد انسانی را در نظر بگیرید.

3- دید مناسب به داخل

 

اگر تمام ویترین پوشیده نباشد، بهتر است. البته در کاربری های مختلف، این مسئله، متفاوت است. اما به طور کل، وقتی مشتری، تصویر خوبی از داخل مغازه دارد، تصمیم بهتری خواهد گرفت. در این گونه موارد، طراحی دکوراسیون داخلی مغازه نیز اهمیت پیدا می کند.

 

 

4- بهترین‌ها در ویترین

معمولا ویترین مغازه، بنابر ابعاد فضای کل آن، کوچک است و همه کالا یا اجناس ارائه شده در هر فروشگاه، در ویترین وجود ندارد. در نتیجه انتخاب کالا برای قرار دادن در ویترین مغازه و دعوت مشتری بسیار مهم است. بهترین‌های موجود را با رنگ‌های پرفروش و جذاب، در ویترین قراردهید. همانطور که گفته شد، ویترین، معرف حرفه شما است، آنچه در معرض نمایش قرار می‌گیرد، مشتری را ترغیب به خرید یا ادامه حضور در فروشگاه می‌نماید. پس برای انتخاب بهترین‌ها، وقت بیشتری بگذارید.

5- رنگ و نور پردازی

 

از جادوی رنگ و نور غافل نباشید. استفاده‌ی درست از رنگ‌ها ی جذاب و نور پردازی خاص، کشش بیننده را به سوی مغازه‌ی شما بیشتر می‌کند. از نور‌های موضعی برای نمایش بهتر اجناس استفاده کنید. البته ذکر این نکته ضروری است که، نور بیش از اندازه، سم است و چشم بیننده را خسته و دور می کند. همچنین نور کم و تاریکی غیر معمولی، لوکس و گران بودن اجناس را معرفی خواهد کرد. در هر صورت، تناسب را رعایت کنید. رنگ دکور را در تضاد با اجناس قرار دهید. دکورهای تمام یکرنگ نیز، جذابیت خود را دارد، به شرطی که مدام ویترین را با یک تم رنگی تغییر دهید. طراحی ویترین، به تنهایی یک ابزار منحصر به فرد برای حرفه شما است. گاهی برخی از مشاغل فقط یک تم رنگی به فواصل مختلف استفاده می‌کنند. برخی هم، تک رنگ و یک عنصر شاخص همیشه در ویترین مغازه به کار می‌برند. در نتیجه برای بازدهی بیشتر در طولانی مدت، حتما به موارد گفته شده، فکر کنید و دکوری خاص را نظر بگیرید.

6- خلاق و خاص باشید

ویترین مغازه‌های مجاور را بررسی کنید. ایده‌ی خاصی برای معرفی اجناس خود پیدا کنید. متفاوت باشید و تغییر را حس کنید. حس کنجکاوی مشتری را برای دیدن اجناس داخل مغازه، تقویت کنید. حافظه بصری، بسیار مهم است و دکوراسیون ویترین خاص، در ذهن افراد، باقی مانده و مغازه ی شما را با آن می شناسند. این موضوع وقتی بیشتر اهمیت پیدا میکند که همه مغازه ها، در یک صنف خاص، کنار هم قرار بگیرند. مثلا در بازار کفش، مغازه‌های در مجاور هم با کالاهای در یک رده از کیفیت، برای جذب مشتری، باید روش و سبک متفاوتی در معرفی مغازه داشته باشد. مهم‌ترین و اولین عامل جذابیت هم، دکور ویترین مغازه است. شاید دو مغازه در کنارهم، کالایی یکسان را ارائه دهند، اما همیشه مغازه‌ای که شیک وزیباست، مشتری بیشتری دارد. یک مثال ساده، بسته بندی جنس است، تا به حال دقت کرده اید که چقدر بسته بندی کالا در جلب مشتری اهمیت بالایی دارد؟ مسئله ای که متاسفانه در کشور ما، آنچنان که نیاز است، بدان پرداخته نمی‌شود. دکوراسیون مغازه و ویترین آن هم، به همین اندازه، مهم و تاثیرگذار است.

7- به روز باشید

بهترین و جدیدترین اجناس را در ویترین قرار دهید. مد و رنگ‌های به روز را فراموش نکنید. از دکورهای خلاقانه در فصول مختلف، استفاده کنید. به مناسبت های متفاوت، دکور جدیدی بچینید. روز مادر- ولنتاین – هالووین – عید نوروز وغیره، بهانه‌ی خوبی برای تغییر دکور ویترین مغازه است. در هر شغلی که باشید، بی شک خلاقیت حرف اول را می‌زند. حتما رقبا را بررسی و تحلیل کنید و سپس بهترین خودتان باشید.

تفاوت دکوراسیون داخلی خانه با دکوراسیون داخلی مغازه و ویترین، در مخاطبان آن است. در طراحلی داخلی خانه، کارفرما یک نفر است و بی شک، طراح در تلاش است، نظر او را جلب کند. ولی در طراحی دکوراسیون واحد تجاری، مخاطبان مختلف با سلایق متفاوت را باید در نظر گرفت و با جذب مشتری، طرح داخلی یا ویترین مغازه را به کارفرما ثابت کرد. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد و با طراحی ویترین‌های زیبا، مشتری بیشتری جذب کنید. راستی به چه مبحثی در دکوراسیون داخلی علاقه مند هستید؟ پست بعدی در مورد چه موضوعی باشد؟ تیم هوم ساز منتظر ارائه نظرات و پیشنهادات شما همراهان گرامی است.

 

پیشنهاد مطالعه: 10 خانه زیرزمینی دیدنی در سراسر جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *